Aktuális

Hangulatos források, vadregényes völgyek, idilli patakok mentén Törökmező és Kóspallag között

A Szent Orbán Erdei Wellness Hotel vezetett túráit már sokan ismerik. Most egy olyan kirándulást ajánlunk, ami a Börzsöny népszerű kirándulóhelyéről Törökmezőről indul, aztán az Országos Kéktúra vonalán megyünk Kóspallagra, majd idilli tájon, romantikus patakvölgyeken át, középkori romokat is érintve túrázunk vissza a turistaházhoz.

A túra hossza: 15 km

A túra időtartama: 4,5 óra

A túra jellege: Kényelmes kirándulás, elhanyagolható szintkülönbségekkel, jól jelzett turistautakon, ösvényeken.

Kiindulópont: Törökmezői turistaház, autóval megközelíthető a 12-es útról Kismaros és Nagymaros között nyíló Kóspallag felé vezető bekötőútról. Tábla jelzi a Törökmezőre tartó betonutat.

A túra leírása

A nagy múltú törökmezői turistaház elől indulunk, Törökmező igazi turista mekka lett az utóbbi időben, a meleg ételt is kínáló vendéglátóhely mellett erdei játszótér, kalandpark kötélpályákkal és egy mini állatkert egzotikus állatokkal (kenguru, emu, papagájok, stb.), állatsimogatóval is várja a kirándulókat.

A P jelzéseket követve megyünk el a turistaház épülete előtt, pár lépés után egy tekintélyes faóriásnál lévő elágazásnál érdemes egy kitérőt tennünk a ZO jelzésű lefelé tartó ösvényen, mely a hegység egyik legszebb forrásvidékéhez vezet. Egy perc alatt leérünk a három bővizű forrásból álló, idilli, romantikus kis katlanba. A Fehér-forráscsoport és a Havanna-forrás vize rendkívül hűsítő, a hely tökéletes piknikre, pihenésre, merengésre.

Visszatérve az elágazáshoz, jobbra tartunk a Z jelzésű széles, lejtős úton, mely hamarosan levisz minket a hangulatos fekvésű, kicsit fjordszerű Hétvályú-halastóhoz. A gát mellett elhaladva, balról egy hídon keresztül csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra, pár méter után az újabb elágazásnál jobbra tartunk a Kéken, a Z jelzés balra kanyarodik a zebegényi Malom-völgybe.

20 perc múlva megnyílik előttünk a táj, egy méretes szántóföld szélére érünk, ahonnan remekül rálátunk a Magas-Börzsöny jellegzetes vonulatára, a Csóványossal a közepén. Széles szekérutunk a szántó szélén halad, a sarkánál jobbra fordul derékszögben, majd hamarosan balra be az erdőbe mutatnak a jelzések. Jó félórás gyaloglással nem túl változatos úton, vegyeserdőben érünk ki a kóspallagi országútra.

Balra fordulunk, a műút kettéágazik, mi Kóspallag felé vesszük az irányt. Közvetlenül az elágazásnál egy hangulatos pihenőhelyen gyűjthetünk erőt a túra folytatására. Az itt lévő kútnak kifolyója nincsen, ne számítsunk a forrásvízre. Az országúton elérjük Kóspallag szélét, a focipálya felé le is vághatjuk a szélesen kanyarodó aszfaltcsíkot. Begyalogolunk a falu központját jelentő elágazásig, ahol a vegyesbolt is van. A mini Coop előtti útjelzőtáblánál a Pjelzéseket követjük egészen vissza Törökmezőig. A P jelzéseket egy darabon még a S jelzés is elkíséri. Kiérünk a faluból, a szélső háznál balra lemegyünk a Kis-Hanta-patak völgyébe.

A következő órában eszményi tájon, a széles völgyben visz utunk. Néha szinte minden átmenet nélkül mutatnak a jelzések át a patak másik partjára, gázlókon, köveken átugrálva, nagyobb víz idején átbukdácsolva kelünk át a vízfolyáson. Az út nagy része a kényelmes, széles úton a lapos, széles, zsombékos völgyben visz, mely minden évszakban szemet gyönyörködtető látvány.

Útközben elhagy minket a S jelzés, mi maradunk a Piroson, mely először lustán jobbra, majd később balra kanyarodva követi a hegyek lábát. Rövidesen megcsillan előttünk a Toronyalji-horgásztó víztükre. Szigorú táblák figyelmeztetnek, hogy eszünkbe ne jusson a magánterületre lépni, jelzett utunk a tavat felülről, balra kerüli meg. Közben balról a P+ turistaút ágazik le. Leérünk a horgásztó bejáratához, ahonnan továbbra is a P jelzésen a Pusztatorony felé indulunk. A víztároló mellett emelkedő meredek, erdős kúpon már az Árpád-korban állt egy bizonytalan eredetű földvár, mely még a középkor folyamán elpusztult. A PL jelzésű ösvényen tudunk felkaptatni a meglehetősen meredek csúcsra, ahol a csekély falmaradványok mellől nem nagyon nyílik kilátás.

A P jelzés északról megkerüli a kúpot, keresztezi az országutat, majd egy széles, lapos tisztáson vág keresztül. Figyeljük nagyon a jelzéseket, ritkásak, a lényeg, hogy tartsuk magunkat a balra lévő patakhoz közel, mert a jelzések a hosszúkás rét végén a pataknál újból megjelennek. A térkép szerint a közelben állnak a hajdani pálos kolostor romjai, őszinte leszek, mi nem találtuk meg őket.

Elérjük a vadregényes, szurdokszerű patakvölgyet, természetesen mindjárt át is kell kelnünk rajta egy kalandos gázlón, majd egy darabig a medret követve utunk kissé balra tartva elhagyja a völgyet és felér a Békás-rétneknevezett hangulatos tisztásra. Innen a Szent-Gál-föld idilli vadvirágos mezejére visz kényelmes, széles utunk, melyen átvágva, a Magas-Börzsöny csúcsaira nyíló kilátást élvezve, kiérünk a törökmezői bekötőútra.

Jobbra fordulunk és a Z jelzéssel együtt először a betonúttal párhuzamosan, majd később az erdőbe betérve negyedóra alatt visszasétálunk kiindulási pontunkra, a törökmezői turistaház elé.

Megszállnál ezen a szép vidéken? Nézd meg a 3 szélforgós Szent Orbán Wellness Hotel ajánlatait!