Babával

Megszegjük-e a napirendet a nyaraláson?

napirend kérdése nem is olyan egyszerű, főleg egy néhány hónapos baba esetében. Sosem próbáltam katonásan a kislányomra erőlteti egy megingathatatlan rendszert, bár azt észrevettem, hogy valamelyest ő is kialakít magának egy kis napi rutint, kisebb-nagyobb csúszásokkal. Úgy igazán egyetlen dolog volt, ami mindig állandó; ez pedig az, hogy az aktuális nagyjábóli napirend időről időre változik. Azért mindig vannak fixebb pontjai a napnak, gyerkőcünk körülbelül hasonló időben ébred, és alszik el éjszaka. Hacsak semmilyen különös esemény (például fogzás, mozgásfejlődés, hasfájás, időjárás-változás, vagy egyéb váratlan esemény) nem húzza keresztül az amúgy is bizonytalan számításainkat. Szabad-e, vagy inkább szerencsés-e ezt a kis nehezen, de azért alakuló napirendet a családi nyaralás kedvéért megszegni?

A napirend alatt sosem percre pontos időbeosztást értettem, inkább olyan események láncolatát, amelyek minden nap megtörténnek, és a napunkban kijelölnek egy-egy kipipálandó teendőt. A napnak ilyen állandó történései, hogy a baba felkel egy adott időpontban, felszolgálom neki a tápláló reggelit, dél tájékán alszik, ebédelünk, levegőzünk, elsétálunk apa elé a munkába, este fürdetés és alvás. Hogy ezek között a mindennapos és állandó foglalatosságok között eltelt időben mi történik, és hogy ezek a kis „kötelező” elemei a napnak mikor is zajlanak pontosan, az nem teljesen fix, és időről időre változik.

Annak ellenére, hogy nem egy kőbe vésett napirendről van szó, könnyedén borulhat az egész napunk, és akár kellemetlen események sorozatát indíthatja be, ha valami gyerkőcünk számára is érzékelhetően másképp történik. Könnyen előfordulhat, hogy pillangóhatás részesei lehetünk; azaz ha egyetlen dolog merőben másképp történik a szokásoshoz képest, ez kihathat az egész napunkra. Egy rossz éjszaka következményeképp pedig akár a következő napon is ennek a csúszásnak a levét szürcsölhetjük. Erre remek példa, hogy csemetém korai kelő, reggel 6 óra környékén kezdi a napot, és kb. 11-12 közt álmosodik el, és alszik 1-2 órát. Ha valamiért hamarabb lesz nagyon álmos és nyűgös, természetesen nem kínzom az ébrenléttel, de azért ügyelek rá, hogy ne segítsem hozzá jóval korábban a szundizáshoz. Tehát nem fogok vele reggel 9-kor hosszasan keringőzni a szoba közepén valami andalító dallamra, hiszen ha idejekorán álomba segítem, akkor valóban borulhat minden. Valamikor délelőtt 11 tájékán kipihenten ébred, este 6-kor pedig már nem lehet vele bírni. És ha esetleg elalszik, akkor számíthatok rá, hogy hajnali 4-kor ébresztőt fúj, és akkor igencsak ügyeskedhetünk, hogy visszatérjünk a régi kerékvágásba. A kiránduláson viszont elég nehéz lenne szigorú rendet tartani, vagy mindent az alvás köré szervezni.

A megoldás: Próbáljuk meg mindenki kívánságát, kényelmi szempontjait figyelembe venni úgy, hogy a baba maradjon kiegyensúlyozott és vidám! 

• Nyugodtan csináljunk programokat, nem kell feltétlenül alvásidőben otthon ülni, míg a gyermek az ágyikóban alussza az igazak álmát. Hiszen szemünk fénye kirándulás közben babahordozóban, vagy séta esetén babakocsiban is álomba szenderülhet!

• A programjainkat azért igazítsuk babánk igényeihez, ne akkor akarjunk bungee jumpingolni, amikor a hátunkra kötözve pihen, ilyenkor válasszuk inkább a sétatúrát! És ne is akkor menjünk lehetőleg éttermezni, amikor a legnyűgösebb, mindenkinek élménydúsabb lesz ez a program, ha a baba épp a nyugalom szobra egy kiadós mászkálás után, vagy már épp álomra hajtotta fejét a babakocsiban.

• Próbáljuk meg elkerülni a fentiekben részletezett, kellemetlen „pillangóhatást”, egy korábban fekvő babával lehetőleg ne a koktélbárban múlassuk késő este az időt, és persze a szokásos nappali alvásidőben sem érdemes a legzajosabb programot választani. Tapasztalatból mondom: fontos, hogy gyerkőcünk ne feküdjön le jóval később a szokottnál, hiszen neki is, nekünk is nehéz lesz a „másnap”!

• Ügyeljünk arra is, hogy gyerkőcünk mozogjon saját igényeihez mérten. Ha otthon is sokat mászkál, vagy sétál már, akkor ne próbáljuk meg az utazás, kirándulás ideje alatt sem egész napra a babakocsiba kényszeríteni! Bár valószínűleg nem is engedné… Ha nem fárad el eléggé, akkor előfordulhat, hogy csúszik a lefekvés ideje, és akkor megint csak lőttek a napirendnek.

• Mivel minden baba más, mindegyikükre kiterjedő tuti recept nincs! Idővel mi magunk szülők tudunk fejben létrehozni egy jól működő, babánkhoz passzoló „használati utasítást!” Mindenekelőtt érdemes az első családi nyaralás előtt tenni egy-két próbát, először tegyünk egész napos kirándulásokat, akár saját településünkön. Hadd szokja kicsit a baba a „folyamatosan úton” állapotot!

A családi utazások során szerintem kicsit megszeghetjük a napirendet, de nem tanácsos túlzásokba sem esni, hiszen könnyen megsínyli az egész család. Az arany középút híve vagyok: lehetőség szerint alkalmazkodjunk a baba fixebb napirendi pontjaihoz, viszont a köztes időkben élvezzük ki mindannyian a közös programokat!