Ezt látni kell

Tihany, a levendulás mesevilág

Volt szerencsénk egy hetet a Balaton déli partján tölteni, családi kikapcsolódásunk fénypontja pedig mindannyiunk számára az a nap volt, amikor ellátogattunk Tihanyba. Először jártunk itt, de abban biztosak vagyunk, hogy nem utoljára! Sűrű napnak ígérkezett, mivel látnivalók tömkelege várja az embert a Balatonnak ebben a kis ékszerdobozában. A tihanyi apátság, a skanzen, a különböző múzeumok, panoptikum, levendulamező… Nem tudtunk mindent ebbe az egyetlen röpke napba belesűríteni, de a számunkra legfontosabb nevezetességeket sikerült kihúznunk a bakancslistánkról.
Aki a déli parton nyaral, mint ahogyan ez a mi esetünkben is volt, annak Szántódról kell átkelnie komppal vagy hajóval Tihanyba. Csupán néhány kilométer választja el itt egymástól a két partot, ám több közlekedési eszközt vettünk igénybe az átjutáshoz. Mi a kompot választottuk, tehát át kellett mennünk Szántódra, ott leparkoltunk, majd átkeltünk komppal a túlsó partra. Innen még kb. 3 kilométernyire van az apátság és környéke. A kikötőből ezért városnéző kisvonattal zakatoltunk el úticélunkhoz. A tervezgetéskor kicsit körülményesnek tűnt az átjutás, ám ezt mégsem éreztük, hiszen mindegyikőnknek külön élmény volt a végtelennek tűnő „magyar tengert” átszelni, majd a kisvonatból elénk táruló lenyűgöző tájban gyönyörködni.

Amikor megérkeztünk, már akkor magával ragadott minket ez a kis világ. Körülöttünk minden levendulába borulva: levendulás szappanok, cukorkák, csokoládé, levendulás pólók, hűtőmágnesek. Sőt, levendulás sör és likőr is kapható szinte mindenütt, az apátság ajándékboltjában is főhelyen díszelgett a polcon.

Az első napirendi pontunk Tihany jelképének, az apátságnak a meglátogatása volt. A gyönyörűen díszített barokk templom mellett a 11. századból érintetlenül megmaradt altemplom is megtekinthető. Itt található I. András király síremléke, illetve láthatjuk első magyar nyelvemlékünk, az 1055-ös keletkezésű Tihanyi alapítólevél másolatát. (Egy szórványemlékről van szó, hiszen latin sorok között fedezhetünk fel magyar szavakat, az eredeti példányt a Pannonhalmi Bencés Főapátságban őrzik).

Az apátság közelében a Visszhang-dombon található a híres echókő. Aki az apátság irányába kiáltott a kőre ráállva, a hangja többször is visszaverődött. A jelenségről legtöbben általános iskolásként Csokonai Vitéz Mihály A tihanyi Echóhoz című költeménye kapcsán hallhattunk. Mi is tettünk egy próbát, de sajnos kevéssé tapasztaltuk a visszhangot, hiszen azóta a terület beépült házakkal, növényekkel. Mindenesetre a kő ott áll, illetve Borsos Miklós Tihanyi echo című szobrát is megcsodálhatjuk.

A forgalmas Pisky sétányról nyíló Skanzen is kihagyhatatlan élményt nyújt, az itt élők egykori életmódját mutatják be a fehérre meszelt, nádfedeles házak.

A napunkat a Babamúzeum koronázta meg, amely egy szintén nádfedeles ház két szintjén található magángyűjtemény. 100-150 éves porcelánbabákat csodálhatunk meg az épületben, kiegészítve aprócska korabeli lakberendezési tárgyakkal, játékokkal. Kicsi lányunkat ez a program nyűgözte le leginkább Tihanyban, legszívesebben nem is hagyta volna ott az üvegvitrin mögül mosolygó babákat. Ha nagyon elbűvölődtünk, akkor vásárolni is van lehetőség a múzeum ajándékboltjában: babával vagy az őket ábrázoló képeslappal térhetünk haza.

A déli part is bővelkedik látnivalókban, kilátók, múzeumok, templomok és boros pincék teszik feledhetetlenné az itt töltött napokat. Ha itt táborozunk, Siófok is jó választás, hiszen az Aranypart egy részén sekély vizű homokos szakaszt is kialakítottak, hogy a legkisebbek is élvezzék a csobbanást, a homokvárépítést. A szántódi kompkikötő is szűk fél óra alatt elérhető innen autóval, tehát ha itt vertünk tábort, akkor is érdemes egy napot Tihanyban is eltöltenünk!

Ebben az írásban a Balaton egyik gyöngyszemét mutattam be nektek, de hosszú oldalakat lehetne még megtölteni a Balaton környéki nevezetességek ismertetésével. Ezért ajánlom minden családnak, hogy forgassa az Irány a Balaton című mese útikönyvet, hiszen rengeteg ötletet meríthetünk a kirándulásokhoz, és megtudhatjuk, melyik parton milyen felfedeznivalók várnak ránk. Érdemes akár már az útra kelés előtt tájékozódnunk, de a szeleburdi család kedves rajzokkal illusztrált élményei a legkisebbeket is leköti az utazás ideje alatt.

Remélem, meghoztam a kedveteket a levendulás mesevilág meglátogatásához!