Praktikanya

Időbeosztás, időgazdálkodás két kis örökmozgóval

A mai napig sokszor megkérdezik tőlem: Hogyan csinálom? Hogyan tudok az ikrek mellett vállalkozni, háztartást vezetni és feleségként, nőként is helytállni a mindennapokban? Valójában nincsen nagy titkom és még bűvös idő visszaforgató varázsigét sem ismerek, de van néhány jól bevált praktikám, amelyek segítenek a hétköznapokon, hogy ne veszítsem el a fejemet.

 

Fontos a menetrend

Amikor megtudtuk, hogy ikreket várunk és az első meglepődés után higgadt fejjel végig gondoltam a teendőimet, lányok érkezésével kapcsolatosan, tudtam, hogy a születésük pillanatától fogva szükségünk lesz majd egy jól működő menetrendre. Azt vallom, hogy nem csak anyának, hanem a babának is nyújt egyfajta biztonságot, ha mindenki tudja, mi következik a napi programok után, így sokkal áttekinthetőbb és kiszámíthatóbb lesz a nap. Ikrek esetében azt is fontosnak tartottam, hogy a lányok össze legyenek hangolva. Igencsak hamar a végére értem volna az energiámnak, ha külön-külön időpontokban alszanak vagy esznek, ezért igyekeztem őket együtt etetni és altatni, ami szerencsére a mai napig jól működik, így marad egy kis szusszanásnyi időm is.

Most hogy a lányok ovisok lettek viszonylag nagyobb a szabadon felhasználható időkeretem, de attól, hogy otthonról dolgozom és ők a hét nagy részében nincsenek otthon, még nem jelenti azt, hogy egész nap lustálkodhatom. Sőt! Sokkal jobban oda kell figyelnem az időbeosztásomra, ha nem szeretnék elcsúszni a munkáimmal akár a blog kapcsán vagy a házimunkában. 

+tipp: Hétközben csak a gyors rendrakás mellett szoktam dönteni, általában hétvégente kerül sor a nagyobb takarításra. A hétköznapokon sok időt és energiát tud megspórolni nekem a robotporszívó és a mosogatógép, amelyek nagyon hasznosak a háztartásunkban, főleg gyerekek mellett.

Eleinte nagyon nehéz volt kialakítani egy napi rutint, ami olajozottan működik, de mára már szerencsére ki tudtuk alakítani ezt úgy, ahogy nekünk a legjobb. Amikor a férjem elindul a lányokkal oviba reggelente, én végig szaladok a lakáson és elpakolom a készülődés utáni romokat, berakok egy mosást, készítek egy kávét, majd leülök átnézni az emailjeimet és nekilátok dolgozni. Régóta működő dolog nálam, hogy alkalmanként előre dolgozom. Ilyenkor előre beidőzítek bejegyzéseket és fotókat a blogra, amelyek akkor is működnek, ha nekem más fontos elfoglaltságom akad időközben. 

+tipp: Korábban, amikor a lányok mellett dolgoztam otthonról a munkáimat és a fontos telefonhívásokat igyekeztem akkor lebonyolítani, amikor a gyerekek aludtak. Ilyenkor nem csak, hogy hangzavartól mentesen, de a teljes figyelmemet is a teendőimnek szentelhettem.

Délben általában engedélyezek magamnak az ebédnél egy kicsi kikapcsolódást, így sokszor evés mellé egy könyvet választok és olvasok pár oldalt a kedvenc aktuális kötetemből. Ez a mini énidős tevékenység nekem sokszor sokat segít abban, hogy újult erővel ülhessek vissza az íróasztal mellé.

+tipp: Sokan talán tartanak tőle, de ma már nagyon sok cég vállal teljes menü kiszállítást. Míg az ikrek kisebbek voltak én sokszor rendeltem előre a hétre magunknak ebédet, így nem kellett attól tartanom, hogy egy elhúzódó délelőtti játszóterezésből hazaérve, majd kapkodva kell nekiállnom a főzésnek, ami sokszor két kicsi mellett kivitelezhetetlen művelet is volt.

Meg kellett tanulnom azt is, hogy miután a lányokkal hazaérkezünk az oviból, egészen lefekvésig már csak velük foglalkozzam, így a munkámat általában a nap ezen részében befejezem vagy félbehagyom a lányok lelefekvéséig. Ez nem volt eleinte egyserű, hiszen a telefonomon könnyen tudok ügyeket intézni a lányok mellett is, de ilyenkor igyekszem tényleg már csak nekik szentelni a figyelmemet és velük foglalkozni, mintsem a munkával. 

A házimunkába viszont már a gyerekeket is be lehet vonni, így az is lehet közös program, amikor közösen por törölgetünk vagy segítenek nekem elpakolni a tiszta edényt vagy felmosni.

 

A legnagyobb segítség

Ami sokat segít nekem abban, hogy ne kavarodjanak a dolgok és mindent észben tudjak tartani az-az, hogy általában minden vasárnap vagy a hét elején leülök és áttekintem a feladataimat. Összeírom a következő heti menetrendemet, a fontos eseményeket és azt is, hogy mire kell különösen odafigyelnem, milyen határidők várhatóak a héten. Ehhez nagy segítségemre van egy szuper naptár és néhány letéphető lapos jegyzettömb, amiket bármikor magammal tudok vinni a táskámban is, ha emlékeztetőre van szükségem.

Én a folyamatosan cetliket készítők táborába tartozom, szinte minden fontos dolgot felírok és kiragasztok magamnak egy jól látható helyre, de olykor ez garantálja azt, hogy mondjuk az oviba ne felejtsem el a hét elején bevinni a tiszta ágyneműt vagy leadni egy fontos munkát.

Mivel egy nap számomra is csak 24 órából áll, ezért igyekszem praktikusan beosztani az időmet és hatékonyan elvégezni a feladataimat.

Otthonról dolgozni és beosztani az időmet sokkal nagyobb önfegyelmet igényel, mint gondoltam, s csak rajtam múlik, hogy hogyan foglalkozom magammal és a családommal közben. Természetesen előfordul, hogy közbejön egy betegség vagy nem várt esemény, de igyekszem ilyenkor lazítani a tempón, kicsit pihentetni az egyéb teendőimet.

 

Még sok praktikus tanácsot itt találsz!