Ezt látni kell

Egy nap Tapolcán – családi csónakázás a város alatt

Már jó ideje tervezgettem, hogy egyszer Tapolcán és környékén is eltöltünk néhány napot. Ennek oka, hogy egyszer futólag volt szerencsém egy kicsit belekóstolni a kisváros hangulatába egy egynapos céges rendezvényen, és kíváncsivá tett. Akkor sajnos nem volt idő és alkalom arra, hogy igazán kiélvezzük a természet szépségeit, a tavasbarlang bejáratát is csak kívülről, már sötétben láttam. Most, évekkel később, október első hetében pedig itt jártunk, családi kikapcsolódásunk helyszíne volt.

Tapolcai tavasbarlang

Tapolca nevéről a legtöbb embernek a tavasbarlang villan be egyből, hacsak nem Miskolctapolcára gondol hirtelen; legalábbis azt tapasztaltam, hogy ez is előfordul. Egy nagy tucat programlehetőség volt a fejünkben, de tudtuk, hogy néhány röpke napba lehetetlen mindent besűríteni úgy, hogy ne forduljon át az aktív pihenés egy fárasztó rohanásba. Én magam a bőség zavarában voltam, azt viszont kikötöttem, ha a környéken járunk, akkor az legyen az első, hogy meglátogatjuk a tavasbarlangot. Jól tettem, ugyanis egyikőnk sem bánta meg: hatalmas élmény volt!

Érdemes tudni, hogy a belépőjegy megvásárlásakor időpontot kapunk (nekünk az érkezésünktől számítva kb. 20 percet kellett várnunk), és a velünk egy időpontra érkezőkkel idegenvezetéssel haladunk a különböző termeken keresztül. Többek között megtudtuk, hogy 1903-ban fedezték fel a barlangot kútásás közben, és ez volt hazánk első villanyvilágítással ellátott barlangrendszere. Miután kellő tudással vérteződtünk fel a kiállítótermeken áthaladva, egy rövid 3D-s moziélmény várt minket, ehhez természetesen szemüveget is kaptunk. A barlang világát, a cseppköveket és kristályokat pedig különleges élmény ilyen módon szemlélni. A nagyjából másfél órás program fénypontja az utolsó 10-15 perc, amikor önállóan fedezhetjük fel a kb. 180 méteres csónakázható szakaszt. Mi alig 3 éves kislányunkkal vágtunk neki az izgalmas föld alatti kalandnak, amit ő is nagyon élvezett.

Amire készüljünk fel, mielőtt felfedezzük a tavasbarlangot:

• A csónakban nem lesz velünk kísérő, de nem megerőltető az evezés, szinte csak az utunk elején szükséges. A járat viszont elég keskeny, sőt időnként a „plafon” is nagyon alacsonyan van, így nem árt, ha fokozottan vigyázunk magunkra nyaktól felfelé!
  • Kb. 20 °C körüli hőmérséklet van a barlangban egész évben, tehát felejtsük el a téli kabátot! Ingyenes értékmegőrző van, ha zord időszakban látogatunk el Tapolcára.
  • 8 éves kor alatti gyermekeknek mentőmellényt biztosítanak, sőt kötelező is a használata.
  • Ha egy alapszabályt betartunk, akkor nem érhet minket baj: a csónakban maradjunk mindig középen!
  • Fotózni és videózni szabad, de nem biztos, hogy érdemes, hiszen rendszeresen vadásznak ki – természetesen már működőképtelen telefonokat – a tóból. Ráadásul ha akarjuk, ha nem, megörökítik elindulásunk pillanatait, hiszen minden csónak utasairól készül fotó még az út elején. Ezt a barlangtúra után megtekinthetjük, és van lehetőség különböző fotós ajándékokat vásárolni emlékül: fotót kerettel vagy anélkül, kulcstartót vagy hűtőmágnest.

Nem mindennapi élmény ez a javából, ha a környéken jártok, semmiképpen ne hagyjátok ki!

A Malom-tó

A város másik különlegessége a Malom-tó környéke. Főleg sötétedés után érdemes itt egy sétát tenni, és leülni megpihenni valamelyik hangulatos étterem, borozó teraszán. Gyönyörű, ahogy a tavat körülvevő kivilágított épületek, hotelek tükröződnek a víz felszínén. A régi malom épülete ma már egyébként hotelként üzemel. A hangulatot és a környezet szépségét tovább fokozza a tó közepén található szökőkút; kicsiknek egy pohár forró csoki, nagyoknak egy pohár badacsonyi bor mellé ajánlom lazításképpen a nyugtató csobogást. Nappal pedig a különféle fa játékokkal felszerelt játszótér a gyermekek paradicsoma, itt is érdemes eltöltenünk némi időt, hogy levezessük a csemeték olykor túláradó energiáit.

Érdemes a Malom-tóból induló Tapolca-patak környékét is bejárni. Este a pataknál a kivilágított pallókon sétálva fedeztük fel az egykori középkori vár maradványait. Tudnék még mesélni, de a szavaknál sokszor többet mond néhány kép. Talán nektek is elég lesz néhány pillantást vetnetek rájuk, és meghozom a kedvetek egy családi kirándulásra Tapolca környékére!