Praktikanya

10+1 jótanács kezdő szülőknek a strandon

Először kisgyerekkel strandon? Tulajdonképpen mindegy, hogy az tengerpart vagy folyópart vagy a Balaton, néhány hasznos tanács minden kezdő szülőnek jól jön a témában. Részemről a minél egyszerűbb dolgok híve vagyok, de van az a helyzet, amikor még két pelenkát beteszek a napi adag mellé vagy tudom, hogy kell valami extra rágcsálnivaló, mert kiszívja a gyerekeket a víz és nem napi ötször esznek, hanem sokszor, keveset.

4 éve járjuk gyerekekkel a strandokat. Ezek csupa olyan tapasztalatok, amelyeket a saját bőrünkön tanultunk meg a családi utazások során. Remélem másnak is segítség lesz!

1. Fényvédő. Ne a vízbe indulás előtt kenjük a gyerekre a krémet, mert kellemesen fehér lesz a gyerekünk pillanatok alatt és tulajdonképpen elég gyorsan le is jön, szóval semmit nem fog érni. Mielőtt a vízbe indulnánk, legalább egy 20 perccel korábban érdemes bekenni az egész családot. Aztán ha kijöttünk a vízből, zuhanyoztunk, hasznos, ha újrakrémezzük a gyereket. A vízzel és a törölközős szárítással nagy része lejön a bőrről a fizikai fényvédőknek. A kémiai fényvédőket egyébként is szeretik a szülők mellőzni gyerekek esetében.

2. Úszópelenka. Érdemes többet vinni belőle, mint amennyivel eredetileg számolnánk, mert bár kapható a strandokon, de elég drágán. Illetve bosszantó tud az is lenni, ha tudjuk, hogy a szállásunkon van bőven, de mi csak napi két darabbal számoltunk. A pelenkásunk pedig ennél többet használ aznap.

3. Sátor vagy napernyő. Ha nem tudunk bérelni a parton, akkor jól jöhet egy könnyen összecsukható sátor, ami akár egy könnyebb zápor ellen is megvéd. Figyeljünk rá, hogy pici babák esetében mindenképp olyat válasszunk, aminek jó a szellőzése és esetleg UV védős anyagból készült. Illetve sose hagyjuk a gyereket teljesen zárt sátorban!

4. Ital és harapnivaló. Bár minden kiépített strandon lehet kisebb nagyobb szendvicset, rágcsálnivalót, italt kapni, de mindig legyen nálunk valamennyi saját készlet is.  Hosszú sorok esetén nehéz egy totyogósnak elmagyarázni, hogy még 20 percet várni kell. Praktikus, ha egy-egy étkezés adag külön van csomagolva, akár gyerekenként is és így nem lesz veszekedés, ki és mennyit ehet.

5. Napvédő ruházat. Egy kisgyereknek elég nehéz elmagyarázni, hogy inkább az árnyékban játssz a vízpart helyett. Ilyen esetekre nagyon jól tud jönni egy póló a gyereken (a fényvédőn túl) vagy olyan ruházat, ami védelmet nyújt az UV sugárzás ellen.  Szóval, ha a mi totyogósunk is egész nap a vízben van, akkor érdemes átgondolni a plusz ruházatot.

6. Elsősegély csomag.  Nem kell semmi komolyra gondolni, de néhány sebtapasz, szúnyogcsípés elleni krém vagy épp napégésre valami krém bármikor jól jöhet. Még a felnőtteknek is.

7. Játék. Ha csendes-pihenőt is tervezünk a strandon a babáknak, akkor hasznos lehet nagyobbaknak valami olyasmi játék, könyv, ami vagy teljesen új vagy ritkán játszanak vele. De ugyanez igaz a kisebbekre is, ha szeretnénk egy kicsit árnyékban tartani őket, akkor jól jöhet valami érdekes apróság, amivel le lehet őket kötni.

8. Homok mindenhol? A legbosszantóbb este, amikor a szállodai szobánkban serceg a homok a talpunk alatt és tudjuk, hogy takarítás csak másnap reggel lesz legközelebb. Érdemes már a strandról úgy elindulni, hogy a homok nagy részét eltüntettük a gyerek lábáról és a szállásra visszaérkezve az legyen az első, hogy zuhanyzik a gyerek.

9. A zuhanyzó nem viccnek van a parton! Főleg tengerparton ajánlatos fürdés után lezuhanyozni magunkról a sós vizet. Bár nem látjuk az apró sószemcséket, de ezek a gyerek bőrén maradva komoly bőrproblémákat is okozhatnak.

10. Strandszandál. Főleg kavicsos, sziklás partszakaszokon fog jól jönni, ha beszerzünk egy műanyag szandált a gyereknek, amiben nem tud majd éles kavicsba, kőbe lépni.  De homokos partokon is tud gondot okozni a forró homok az apró talpaknak. Gyerekbarát szállodák ma már figyelnek erre és igyekeznek kisebb elkerített részeket kialakítani a vízpartokon, amelyek az apró gyereklábaknak is megfelelőek.

+1 Társaság. Ha van rá lehetőségünk, utazzunk más családokkal vagy  nagycsaláddal (nagyszülőkkel, testvérekkel) együtt. A gyereknek is jó, ha van hasonló korú társaságuk és nekünk is felüdülés tud lenni, ha felnőtt témákról is tudunk beszélgetni.