Praktikanya

5 tipp, hogyan spórolj a családi utazás alatt

Sokaknak hosszú ideig kell töltögetni a malacperselyt, amíg megengedhetnek maguknak egy hétvégét egy családbarát szálláshelyen. Ám a szálláshely lefoglalása csak egy a sok költség közül, amelyekkel egy családi utazás során számolni kell. Ha végre összegyűlt a pénz a pihenésre, ne a spórolás legyen minden gondolatunk a jól megérdemelt napok alatt. Adunk néhány tippet, hogyan lehet pénzügyi értelemben is tudatos egy nyaralás.
5 tipp, hogyan spórolj a nyaralás alatt

1. Számolj és foglalj!

Van, akinek a kemping, van, akinek a magánszállás és van, akinek a négycsillagos szálloda felel meg nyaralása helyszínéül. Mindegyikben lehet örömteli a megérdemelt pihenés és tartalmas a családi együttlét. Ha kiválasztottuk, melyikre vágyunk, nézzünk alaposan körül: keressük a csomagajánlatokat, szezonális akciókat. És pontosan számoljunk: van úgy, hogy egy csomag elsőre soknak tűnik, de érdemes megnézni mit tartalmaz és mennyibe kerül, ha mindezt magánúton oldjuk meg – reggeli, vacsora, fürdőbelépő stb. Lehet, hogy bizonyos esetekben egy félpanziós ellátás egy jobb szállodában jutányosabb, mint egy magánszállás, ha minden járulékos költséget beleszámolunk. És az is lehet, hogy ez utóbbi éri meg jobban. Lényeg, hogy időben nézzünk szállás után, mert a későn érkezőknek már csak a maradék helyek maradnak.

2. Csomagolj okosan

Ha családbarát szálloda mellett döntünk, könnyebb a dolgunk, hiszen ott felkészülten várnak bennünket. Azonban még ott is előfordulhat, hogy szükségünk lesz valamire, amit elfelejtettünk csomagolni. Ezek a legdrágább dolgok, mert valójában nincsen rá szükség, hiszen otthon vár minket a sajátunk: fogkefe, homokozó játék, kabát- sál-sapka, előke stb. Általában ilyesmit hagyunk otthon, amit aztán a nyaraláson sok utánajárással és drágábban tudunk megvenni.

3. Közeli célpontok

A turisztikai felmérések szerint a legtöbb család a szabadságát tőle távoli nyaralóhelyeken tölti el. A legritkább esetben megyünk el egy hétre a szomszéd városba, vagy az egy nap alatt is megjárható célpontokra. Pedig a benzinköltség jelentős költség lehet a nyaraláskor és a közelebbi városokban is van számtalan felfedezni való, jó szálloda, kellemes fürdő, kulturális élmény. Semmit nem von le a nyaralási élményből, ha nem utazzuk át az egész országot. Akkor menjetek haza esténként aludni? Semmiképpen, vagy csakis akkor, ha tényleg nagyon alacsony költségvetésű a nyaralás és nem fér bele egy szálláshely ára. Ez azonban csak fél pihenés, főleg annak, aki  a ki-bepakolás, reggeli elindulás, etetés és tisztán tartás felelőse… Ha pihenünk, akkor a pihenés mindenkinek jár.

4. Tömegközlekedés

Sajnos nem mind esetben igaz, hogy a tömegközlekedés olcsóbb, mint az autózás, de 3, vagy több gyerekkel mindenképpen az. Nagycsaládosokat tehát bíztatunk arra, hogy vonatozzanak, buszozzanak a kiválasztott helyszínig! Korábban már írtunk róla, hogy vonatozni például nemcsak olcsó, de gyerekszemmel felbecsülhetetlen kaland!

5. Fix büdzsé

Aki tudatosan bánik a pénzügyeivel, általában tudja, hogy mire mennyi pénze van. A költséghatékony nyaralás egyik kulcsa, hogy csak annyi pénzt költsünk, amennyit erre szánunk. Ez önfegyelmet igényel, hiszen a medenceparton üldögélve könnyedebb az ember, mint otthon a nagybevásárláskor. Ha csak annyi pénz van nálunk, amennyit a nyaralásra szánunk, elsőre látjuk, hogy meddig nyújtózkodhatunk még: belefér egy-egy ebéd az étteremben, vagy inkább megelégszünk meleg ételként egy korai vacsorával, ami benne van az árban?

Talán segít az, ha azt viszont megbeszéljük, hogy a keretet viszont kimerítjük: szóval ha nagyon spórolósak voltunk, akkor hazafele belefér még egy extra éttermi ebéd, vagy valamilyen előre nem tervezett program és akkor nem úgy marad meg bennünk a nyaralás, hogy végig szűkölködtünk.

+1 A gyerekek..

A gyerekek nem szeretnek spórolni, ezért ha kevésbé költséges nyaralást tervezünk, érdemes velük erről külön beszélgetni. Fogjuk fel mókának, semmiképpen se sajnáltassuk magunkat, hogy ezt vagy azt nem tehetjük meg. Hangsúlyozzuk azokat a dolgokat, aminek örülni lehet, ne arról beszéljünk, hogy miről kell lemondani. Nagyobbakat meg lehet kérni, hogy hozzák el a zsebpénzüket és ha olyan dologra vágynak, ami a családi költségvetésbe nem fér bele, saját felelősségükre megvehessék azt. Higgyétek el, sokkal tudatosabbak lesznek, ha a saját zsebükre megy a játék…