Aktuális

Kincskereső kirándulás, avagy hogyan kössük le a gyerek figyelmét természetjárás közben?

Lassan, de biztosan beköszönt a tavasz, ám a járványügyi korlátozások miatt igencsak úgy érezhetjük, hogy továbbra is a négy fal közé vagyunk szorítva. Főleg, ha van egy, kettő vagy még annál is több gyerkőc a családban…

 

A tartalmas szabadidős tevékenységek felfrissülést és megújulást nyújthatnak a családoknak. A kirándulások, játékok során közösen töltött idő rendkívül jótékony hatású. Az együtt játszó családtagok nem csak jól érzik magukat, hanem közelebb is kerülnek egymáshoz. Továbbá az élvezetes tevékenységek olyan emlékeket teremtenek, melyeket a szülők és gyermekek mindörökre becsben tarthatnak. Stabil családi alap épülhet, ha időt különítünk el a közös együttlétre.

A kirándulások olyan egyszerűek vagy olyan grandiózusak lehetnek, amilyennek azt tenni szeretnénk. Az számít igazán, hogy együtt legyünk. Tervezzünk olyan tevékenységeket, melyek szeretteink tetszését elnyerik. Ha a gyerekeket is bevonjuk a tervezésbe, a közös időtöltés mindenkinek kedvére lesz majd. Minő­ségi időt tölthetünk el együtt, ha részt veszünk ezekben a programokban.

Kirándulni, erdőt-mezőt járni önmagában is szuper kikapcsolódás és nagyon jó tapasztalatszerzés a gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. Ha tehetjük, olyan helyszínt válasszunk, ahol sokféle mozgásformát próbálhatnak ki a „kicsik”: a dombra fölfelé kaptatást, lejtőn lefelé gurulást, patak átugrást, kidőlt fatörzsön egyensúlyozást. Ez mind-mind nagyszerűen fejleszti a nagymozgásukat és az egyensúlyérzéküket. Ha a túrát még egy kis játékkal is megfűszerezzük, biztosan maradandó élmény lesz a számukra.

 

Ehhez adunk most nektek egy szuper tippet.

 

A játék rendkívül egyszerű: a kirándulás során előre meghatározott növényeket, állatokat vagy akár bármi mást meg kell keresni és lefotózni vagy a magunkkal vitt lapon a képét kipipálni, beszínezni.

  

Miért jó ez? 

 

→ Játék közben tudatosan irányíthatjuk a gyerekek figyelmét a természet szépségeire, a körülöttünk élő állatokra, növényekre.

→ Ha többen vannak, kisebb versengés is kialakulhat közöttük, ami motiválhatja őket a felsorolt élőlények felkutatásában.

→ A megfigyelőképesség, a megadott dolgok kiválasztása a szemünkkel a háttérből mind-mind fejlesztendő képességek egy óvodás korú gyermeknél.

→ A talált dolgok lefényképezése plusz izgalmat visz a játékba és így utólag is feleleveníthetőek az élmények, ismeretek.

 

Mit lehet keresgélni a szabadban?

 

⸙ Lombhullató és örökzöld fákat, bokrokat, lágy- és fásszárú növényeket, mohát, gombát vagy egy bizonyos fajta virágot, esetleg a földre pottyant termést.

⸙ Bogarakat, gilisztát, békát vagy olyan nyomokat, amiket állatok hagytak: vakondtúrást, csiganyomot vagy lyukakat a földben és a fa törzsén, netán vadállatok lábnyomait.

 

⸙ Madárodút, -fészket, -tollat vagy ha már ismernek pár madárfajt, akkor pontosan meghatározhatják, hogy mit is látnak, hallanak.

 

⸙ Egyéb földön heverő kincseket: köveket, botokat, csigaházat.

 

 

 

Még indulás előtt döntsük el, hogy mit fogunk keresgélni, ezeket írjuk is fel vagy adjuk a gyerekek kezébe rajz vagy képek formájában.

Ehhez segítségképpen fentebb láthatsz egy rajzot, amelyen a megtalált dolgok melletti karikába x-et rajzolhatnak a gyerekek. Ahol több karikát láttok, ott több fajtát is kereshettek abból az állatból vagy növényből.

 

Jó kirándulást, jó játékot!