Aktuális

Pazar panorámájú csúcstúra a Börzsönyben a Szent Orbán Erdei Wellness Hotellel

A Börzsöny és a Dunakanyar egyik legfelejthetetlenebb, könnyű kirándulása Nagyirtáspusztáról, a Szent Orbán Hotel elől, a gyönyörű kilátást nyújtó Sas-hegy csoportjának vulkáni kúpjaira és a lenyűgözően szép Kopasz-hegyre, majd vissza a mesés Bezina-völgyi erdőn át a nagybörzsönyi kisvasút végállomásáig.

Útvonal: Nagyirtáspuszta – Nagy-Sas-hegy – Só-hegy – Kopasz-hegy – Bezina-völgy – Nagyirtáspuszta

A túra hossza: 10 km

Időtartam: 3,5 óra

A túra jellege: Közepes hosszúságú, néhol meredek, de rövid szakaszokkal, összességében könnyen végigjárható élménygazdag, látványos túraútvonal.

Kiindulópont: Nagyirtáspuszta, Szt. Orbán Erdei Wellness Hotel, több parkolóhely is az étterem előtt. Megközelítés autóval Kóspallag felől a falu után a kisinóci turistaház után egyenesen tovább végig a vékony, de jó minőségű aszfaltúton a falutól 6 kilométer az Erdei Hotel. Végig ki van táblázva az út a szállóhoz.

A túra leírása

Nagyirtáspusztáról a rendkívül színvonalas négycsillagos Szent Orbán Hotel elől indulunk, a kis játszótértől nem messze egy útjelző táblától indul a zöld kereszt jelzésű turistaút a Sas-hegy nyerge felé. A széles murvás úton elhaladunk a gyönyörű erdészház előtt, és megkerülve a házat a jobb oldalánál bújik be az erdőbe jelzett ösvényünk. Közepes emelkedővel indulunk a nyereg felé a hangulatos bükkerdőben. 15 perc séta után találkozunk a zöld jelzéssel, ezen jobbra fordulunk és folytatjuk kapaszkodásunkat a Nagy-Sas-hegy oldalában. Pár nagy kanyar után az egyre törpébbé váló növényzet között jobbra ágazik a hegycsúcsra vezető zöld háromszög jelzésű ösvény.

Meredek, izzasztó kaptatón, szűk növényalagútban fúrja fel magát a csúcsra vékonyka ösvényünk, sokszor csak lehajolva tudunk haladni a cserjésben. Szerencsére hamar felküzdjük magunkat a szép kilátást nyújtó Nagy-Sas-hegy (609 m) ritkás növényzetű csúcsára. A hegytetőről csodálatos a látvány a Börzsöny déli részére, és jól látszik következő célpontunk a bámulatos körpanorámát ígérő, a Nagy-Sas-hegy meredek kiszögellésén fekvő idilli Só-hegyi-rét.

A hegytetőről ugyanazon a meredek ösvényen ereszkedjünk le a zöld jelzésre, ahol feljöttünk, majd jobbra fordulva pár perc alatt elérjük a balra ágazó zöld háromszög jelzésű utat, amely kivisz minket az elképesztően szép Só-hegyi-rétre, amely valójában nem a Só-hegyen, hanem a Nagy-Sas-hegyen van. Az innen feltáruló látvány lélegzetelállító, vissza felé tekintve látjuk a korábban meghódított Nagy-Sas-hegy tökéletes vulkáni kúp alakját, a messzeségben felcsillan a Duna kék szalagja, jól látható a Naszály magányos tömbje, a Börzsöny déli hegyei, a Visegrádi-hegység. Könnyen be tudjuk azonosítani újabb célpontunkat, az előttünk tornyosuló, szintén kopár Só-hegy jellegzetes vulkánra emlékeztető csúcsait.

Ugyanazon az úton indulunk vissza, de a balra előttünk elterülő Nagy-rét mesebeli tisztásán is átvághatunk. A gyönyörű, idős tölgyekkel pettyezett réten keresztben fut a kitaposott, zöld jelzésű ösvény, ezen balra fordulva, először egy kis lejtőn, majd ismét emelkedve 15 perc alatt felérünk a Só-hegy (585 m) tetejére.

A hegytetőről a panoráma egyszerűen bámulatos, jól kivehető az esztergomi bazilika épülete, a Duna is fel-felcsillan a hegyek között, az egész hegy egy klasszikus kis vulkán, a kráter szélén járunk, lenyűgöző az egész környezet.

Csodálatos a hegyről lefelé vezető út is, a meredek, füves hegyoldalban végig káprázatos kilátást élvezve haladunk tovább a zöld jelzésen, szerencsére a meredek hegyoldalban szerpentinezve megy az út, 10 perc alatt le is érünk, és hamarosan a Lengyel-rétek tisztásán lyukadunk ki, ahol útjelző tábla mutatja a lehetséges irányokat.

Maradunk a zöld jelzésen, Márianosztra irányába tartva pár perc alatt egy elágazáshoz jutunk, ahol balra fordulunk az egyre meredekebbé váló zöld háromszög jelzésű turistaútra. Meglehetősen megerőltető, szuszogtató kaptató vár ránk a Kopasz-hegy (539 m) csúcsára, derekasan meg kell küzdeni Magyarország egyik legszebb hegye meghódításához. A rövid, de kemény szakasz végén, felérve a hegy gerincére, a szó szoros értelmében benn akad a lélegzet a legtöbb turistában, páratlan fekvésű a hegycsúcs, a kilátás leírhatatlanul gyönyörű, és a nevéhez hűen kopasz csúcsot koronázó kereszt már-már alpesi hangulatot teremt.

Lábunk előtt a Dunakanyar nagy része, közvetlen előttünk Márianosztra a pálos templommal és a börtön épületével, a távolban az esztergomi bazilika impozáns épülete a Duna csíkjával. Északra a Magas-Börzsöny terjedelmes erdőségei, nyugatra a Nagy-Galla jellegzetes csúcsai.

A Kopasz-hegy (539 m) vitán felül Magyarország egyik legszebb hegycsúcsa, kihagyhatatlan túracélpont minden időben. Nehéz a búcsú az elragadó hegytetőről, visszafelé ugyanazon az úton tudunk lemenni, ahol feljöttünk. Visszamegyünk egészen a Lengyel-réteken álló útjelző tábláig, és balra kanyarodunk a zöld kereszt jelzésű útra.

Kényelmes, széles úton bandukolunk a Bükkös-árokban, 15-20 perc múlva érjük el túránk legalacsonyabb pontját, a Bezina-rétet (319 m), ahol találkozunk a völgyben futó Mária úttal és a piros kereszt jelzéssel. A kereszteződés előtt jól kivehető a régi kisvasút töltése, a Bezina-völgyben futott a Szob-Márianosztra-Nagyirtáspuszta-Nagybörzsöny közt közlekedő kisvonat, a vonal egyelőre Márianosztra és Nagyirtáspuszta között hiányos, tervezik e szakasz újjáépítését, de a közeli jövőben kilátástalannak tűnik még a munka elkezdése is.

Itt jobbra kanyarodunk a Mária zarándokútra és csodálatos, fiatal bükkösben folyamatos, enyhe emelkedővel 20-25 perc alatt kiérünk a kisvasút jelenlegi végállomására Nagyirtásra. Útközben jobb oldalon érdemes egy pár méteres letérőt tenni az idilli környezetben fekvő, Vasas-kúthoz. Sajnos kifolyó nem épült a kúthoz, így elég nehézkes kinyerni belőle a vizet, de látványnak szép. A piros kör jelzés vezet a kúthoz.

A vasúti vonal vége előtt jobbra fordulunk a sárga kereszt jelű köves útra, amely pár perc alatt a Szent Orbán Hotel étterme elé visz minket. Érdemes bekukkantani az étterembe, nívós környezet, első osztályú alapanyagokból készült étkek, színvonalas kiszolgálás nem csak szállóvendégeknek.

Variáció:

Az alábbi variáció elsősorban azoknak szól, akik tömegközlekedést igénybe véve szeretnék élvezni a fenti túra szépségeit. Mivel Nagyirtáspuszta nem közelíthető meg tömegközlekedéssel, végig tudjuk járni a túrát Márianosztráról indulva és ugyanoda vissza érkezve is.

A faluból, a pálos templomtól induló Mária úton kb. egy óra alatt érjük el a Bezina-rétet, onnan a fenti leírás alapján tudunk végig menni az ajánlott útvonalon, majd a Kopasz-hegyről visszatérve, a zöld háromszög jelzésről balra Márianosztra felé megyünk, folyamatosan a zöld jelzésű úton maradva 45 perc alatt elérjük a falu szélső házait, elmegyünk a temető mellett és toronyiránt visszajutunk a templomhoz.

A túra időtartama ily módon 4,5 órára bővül.

A túra természetesen a nagybörzsönyi kisvasút nagyirtáspusztai végállomásától is teljesíthető, azonban vegyük figyelembe, hogy a vonat csak hétvégenként jár márciustól október végéig, és egy nap három járat indul csak. Körültekintő szervezést igényel tehát a vonatozás és a túra összehangolása.

Túra után pihenj meg a Szent Orbán Erdei Wellness Hotelben! Itt találod a csomagajánlatokat!