Tavasszal és nyáron nincs nagy gond, program is akad elég, de az ősz beköszöntével - a télről nem is beszélve - nem olyan könnyű már - a szülők szempontjából is - megfelelő kinti elfoglaltságot találni. Pedig a szabad levegőn való mozgás nemcsak a gyerekek fizikai állapotának tesz jót, hanem lelki, szellemi fejlődésükre is nagy hatással van. Ezt mindig igyekszem felidézni magamban, amikor két hapci között beleugrom a gumicsizmámba, nyakam köré kerítem a sálat, fejembe nyomom a sapkát, hogy a türelem szobraként álldogálhassak a szomszédos park gesztenyefái alatt, amíg a lurkók teleszedik a vödreiket őszi termésekkel, amelyeket aztán nekem kell majd elsuvasztanom anélkül, hogy észrevennék a hiányukat.
Melyek azok a hatások, amelyek miatt akár egy kis megfázást is hajlandó vagyok megkockáztatni a friss levegőn a gyerekeim szellemi-lelki fejlődése érdekében?
- csupán napi 15 perc szabad játék a természetben jelentős mértékben javítja az iskoláskorú gyerekek teljesítőképességét, koncentrációját és memóriáját, legyen szó iskolai munkáról vagy házi feladatról
- a szabadban végzett játék fokozza a gyerekek kreativitását: semmit nem kapnak készen, maguktól kell kitalálni, mit kezdjenek egy kezük ügyébe került tárggyal, hogyan hozhatják ki belőle a legtöbbet saját szórakoztatásukra
- a friss levegőn gyakran játszó gyerekek döntéshozatali mechanizmusa is javul: fejlődik az önállóságuk és a szervezőképességük, a biztonságos szabadtéri környezetben biztosított játék során ők maguk döntenek arról, hogy hol és mivel foglalkozzanak
- a fokozott kreativitást igénylő, szabad levegőn végzett játék során a gyerekek egymással is könnyebben teremtenek kapcsolatot, a közös élmény közelebb hozza őket a (kor)társaikkal
- a friss levegőn töltött idő egyértelműen jó hatással van a gyerekek lelki-szellemi kedélyállapotára: a szabad, önfeledt mozgás, játék energiát, vidámságot hoz a hétköznapokba és nem ad esélyt a nyomott/depresszív hangulat kialakulására
- a szabadtéri játék során számtalan olyan tevékenységgel ismertethetjük meg a gyerekeket, amelyeket például az iskolai órákon vagy otthon nem lehet bemutatni, amelyekhez (nagyobb) térre van szükség