Test és lélek

Az utazás talpraesetté tesz, azok a gyerekek, akik sokat utaznak, könnyebben tanulnak!

Ez csecsemőkre és kisgyermekekre is vonatkozik. -állítják német kutatók.

Mert ugyan a kicsik később nem biztos, hogy emlékeznek ezekre az utazásokra, de az idegen ingerek öntudatlanul is hatnak rájuk, így fejlesztik az agyuk azon képességét, hogy könnyen alkalmazkodjanak később a változásokhoz.

Az utazás talpraesetté tesz, azok a gyerekek, aki sokat utaznak, könnyebben tanulnak.

 

Ez csecsemőkre és kisgyermekekre is vonatkozik. -állítják német kutatók.

Mert ugyan a kicsik később nem biztos, hogy emlékeznek ezekre az utazásokra, de az idegen ingerek öntudatlanul is hatnak rájuk, így fejlesztik az agyuk azon képességét, hogy könnyen alkalmazkodjanak később a változásokhoz.

Iskolás gyermekeknél is hasonlóképpen működik a dolog: A tanulási folyamat során sablonokat alkotnak, melyeknek a segítségével az őket érő benyomásokat rendszerezni és differenciálni tudják. A sablonok kincsestára minden egyes új inger, tapasztalás hatására bővül. Egy kisgyermek számára minden ház egyforma, olyan, amilyenben ő is lakik. A nagyobbacskák már tudnak bizonyos különbségeket tenni, pl Görögországban sok a fehér ház, vagy Afrikában sok helyen szalma fedi a házakat, vagy akár Ázsiában felhőkarcolók nyúlnak az égig.

Érdemes tehát minden közös utazást élményként megélni, hiszen a gyerekek alapvetően kíváncsiak és lelkesek, így az új tapasztalatok kiváló motorjai a tanulásnak. Ha egy új ismeret megszerzéséhez érzelmek is társulnak, sokkal könnyebben rögzülnek az új információk. Nem kell, hogy egy utazás feltétlenül exkluzív legyen és az sem fontos, hogy milyen messzire utazunk. A kutatók tapasztalatai szerint minél nagyobb a különbség, az átélt új élmények intenzitása, annál intenzívebb a tanulási folyamat is. Más nyelvek, más színek, állatok, illatok, zajok maradandó élményekké változnak.

 

Az utazás tanít - de mit is?

"Mii??? Számoljak ??? De hát szünet van? -panaszkodott a  lányom, amikor ki kellett számolni, hogy hármuknak 2-2 gombóc fagyi mennyibe fog kerülni. Valóban nem kell matek órát tartani minden nap, de nézzük csak, mi mindent lehet észrevétlenül elsajátítani.

Az iskola dolga tanítani a gyerekeket? Természetesen egy csomó mindent ott tanulnak meg, de a valóban fontos dolgokat jó, ha a szülők tanítják meg nekik. Hogy mennyire sokszínű a világ, és hogy hogyan működik, mit jelent a pénz, hogy értsük meg a történelmünket, hogy minden cselekedetünknek következményei vannak, és főképpen azt, hogy mi, szülők is emberek vagyunk. Ezt és még megannyi dolgot észrevétlenül, élményeken keresztül tanulhatják meg a gyerekek egy utazás közben. 

 

Családi kötődés

A közös élmények összekovácsolják a családot. Tulajdonképpen logikus, de sok szülő számára meglepetés lehet, ha az addig vitatkozó-civakodó kamaszlányok hirtelen a legjobb testvérekké válnak. Nem beszélve arról, hogy eközben a szülők is egy egészen új oldalukról ismerhetik meg a saját gyerekeiket és egymást is. Ez a folyamat, ami egyébként természetesen kialakul minden családban, a kötődés. És ami a legszebb az egészben, ez a jó kapcsolat nem csak az utazás idejére szól, kitart még egy darabig. 

 

Készségek és képességek

A modern gyerekeknek nehéz dolguk van. Mit is tanuljanak, ami igazán fontos az életben? Melyik gyerek tud tüzet gyújtani, halat fogni, vagy akár tutajt építeni? Szükség van-e erre egyáltalán? Melyik gyerek tud ételt főzni magának? (Nem, nem! Nem melegíteni, főzni!), egyedül tájékozódni ( GPS nélkül!), melyik gyerek tud a testvérével játszani (nem számítógépen!)? Ha kimozdulunk az otthoni közegből, rájönnek a gyerekek, hogy vannak olyan helyek még a világban, ahol a facebookon, wii-n és mobiltelefonon kívül számos más érdekes dolog is létezik.

Utazások során a bizonyos másodlagos "erények" is erősödhetnek, melyeknek a hiányát oly sok esetben panaszolja az idősebb generáció: pontosság, udvariasság, takarékosság, türelem.

 

Országismeret

Kínában kutyahúst esznek, a németek bőrnadrágot hordanak, minden amerikai kövér. Mi igaz ebből? Egy csomó megalapozatlan előítéletet hordozunk magunkban, mert még nincs tapasztalatunk az adott helyről. Ne televízión keresztül nézzük a világot, utazzunk, lássunk, tapasztaljunk, kérdezzünk!

 

Elfogadás

Az egyik legfontosabb dolog, amit a gyerekeinknek megtaníthatunk és ezt az utazások során tapasztalhatják is: az elfogadás képességét: a más csak más, nem jobb és nem rosszabb.

 

Nagyvonalúság

Egy nyaraláson különböző típusú emberekkel találkozhatunk. A vendéglátók néha bank automatának nézik a turistákat, de tapasztalatból mondhatjuk, hogy a legtöbben kedvesek és vendégszeretők. A nyitottság és barátságosság, amit más emberek részéről tapasztalunk az utazásaink során, nagyon vonzó és "ragadós" tud lenni. Pontosan ezt kell megtanulni a gyerekeknek. Legyenek kedves, nagyvonalú felnőttek, segítsenek másokon, figyeljenek egymásra. 

 

Mozgás

Szomorú, hogy a mai gyerekek többsége jóval kevesebbet mozog és van friss levegőn, mint akár a tíz évvel ezelőtti generáció. Itt is nyugodtan elmondhatjuk, hogy egy utazás során megdől ez az elmélet, hiszen folyamatosan mozgásban vagyunk és optimális esetben még jó levegőn is. Hogy éppen túrázunk, a busz után rohanunk, hátizsákot cipelünk, vagy akár raftingolunk, vagy delfinekkel úszunk, mindegy, mozogjunk! Ez ugye aztán jó hatással van az egészségre is, az étvágyra is, az addig nyammogó, válogatós gyerkőc bátrabban és jobb étvággyal kóstol meg akár idegen ízeket is.

 

Tehát az utazás, amellett, hogy kikapcsol, feltölt, pihentet még okosít is, és egy csomó-csomó dolgot fejleszt!