Test és lélek

Barlangtúra gyerekekkel

Ha Te is szülő vagy csordultig vágyakkal, hogy a gyerekeidnek megmutasd a világ ezernyi csodáját, könnyen olyan helyzetben találhatod magad, mint amit számomra egy elmúlt hétvége tartogatott. Egy könnyed családi kikapcsolódásnak indult.

Mert a gyerekek nem a mi tulajdonaink. Ők vendégeskednek nálunk, amíg megerősödnek, felnőnek, hogy aztán a saját útjukat járva újabb vendégek útjait terelgessék, az ő gyerekeikét. Összeszoruló torokkal írom le ezeket a szavakat, de kell, hogy legyen erőm eszerint élni, ez az élet rendje és ez az alapja a jól működő gyermek és szülő kapcsolatnak. Hogy adjunk nekik szárnyakat! S ha lezuhannak, kapjuk el őket, mert mindig mögöttük állunk! Ez a mi dolgunk, több nem.

A választás szabadsága

Ezért sem tartom jó ötletnek a gyerekemnek a saját nevemet adni és belőle is vegyészt nevelni, csak azért, mert én is az vagyok, és nekem sikert, örömet és lendületet ad. Ezért törekszem megmutatni nekik amit csak tudok, hogy aztán legyen lehetőségük választani! Törekszem rá. Persze nem minden sikerül mindig a józan ész szerint... de a jó szándék helyrehoz minden botlást.

Nos, ezen vezérszálon jutott el kis családunk a Budai-hegység egy látogatók elől elzárt barlangszakaszába a Ferenc-hegyi-barlangba egy előzetes információk szerint 1,5 órás barlangtúrára rendkívüli ismerős invitálására. Oh, azt a 3 éves Bátor Legénykém könnyedén teljesíti nem is beszélve a 6 éves Megfontolt Leánykámról! Szárnyait próbálgató Babácskám nénikéje ölelését élvezhette a túra alatt. (Habár mászni ő is tud :-) ).

"Legyünk rugalmasak!"

Nehezen megérkeztünk a barlang szájához  az overálokban, fejlámpákkal, izgalommal és egy nagy adag bátorsággal a szívünkben, kitartással a lelkünkben (nem is sejtettük, de utóbbiból nagyon sokra volt szükségünk.) Nos, az első meglepetés már az induláskor ért bennünket: a túra időtartama 3 óra. Óooopsz... a gyerekek teljes extázisban, nem fordulhatunk velük vissza... "majdcsakleszvalami" - gondoltam "felelős" szülőként sodródva az események árjában... legyünk rugalmasak....

Ehhez a barlanghoz egy aknatetőn keresztül létrákon át jutottunk le. Teljes egészében élvezhettük a mészkőhegység belsejének érintetlen csodáját és bámulhattuk a földlemezek tektonikus mozgásának nyomait, a víz építő-pusztító munkájának erejét. Fejlámpáink fényénél. Itt teljes a sötétség. Nincs egyetlen fénycsóva sem, amibe szemünk belekapaszkodhatna, és lenne mit "megszoknia". Csak a vaksötét vett minket körül és a kövek.

Kövek mindenhol, ameddig csak a szem ellát

Azonban a szem nem sokáig látott el az imént említett koromsötét és a szűk járatoknak köszönhetően. Másztunk négykézláb, kúsztunk hason keresve a lehetőséget, hogyan fog beférni a fejünk a keskeny résen, igyekeztünk minden kiálló kőben megkapaszkodni s testünk minden porcikája megfeszült a szokatlan mozdulatok sorozatában. Itt-ott túl mélyre nőtt hajszálgyökerek is tarkították a legtöbb helyen szürke sziklákat. Szusszanni csak az elragadó "karfiolok" és borsókövek bámulata engedett.

A barlangászok összetartása

A barlangászok együvé tartását méltányolom. Lenyűgöző a csapatszellem, ami őket körülöleli. Egyetlen testként kanyarogva haladnak a kijelölt útvonalon: lyukakon, nyílásokon, hasadékokon át. Meghatározott sorrendben haladtunk mindig vigyázva az óriás "test" minden tagjának épségére. Legelöl a túravezető megy: a vérprofi, az utolsó is egy nagyon ügyes, sokat látott barlangász, kettőjük között is az erőviszonyoknak megfelelően alakul a sorrend. A többméteres falak megmászása okozta az legnagyobb izgalmat és a legnagyobb kihívást is. Ilyen falaknál barlangászok alkotta élő-liftek szállították a lélegzetüket is visszatartó megilletődött apróságokat.

Az idő repült, az órák hamar tovaszálltak. Elképesztő lelkesedés hajtotta a lurkókat. A barlangtúra végére fáradtan, csapzottan, agyagosan tetőtől talpig kecmeregtünk ki a fényre a szűk aknatetőn keresztül: tagadhatatlanul kimerültünk.

A barlangtúrák egészségi javallatai

A barlanglátogatást ajánlják asztmás és nehéz légzéssel küzdő betegek részére tiszta levegője miatt. A teljesítménytúráknak lélekemelő hatásuk van. Én azt is hozzáteszem, hogy a barlangi túrák alakalmával a gyereknevelés is kap egy jó adag segítséget: a gyerekek is érzik a szokatlan környezetben viselkedésük súlyát, az egymásra utaltságot, a kötelező csapatszellemet. Tanulnak barlangi házirendet: türelmet, megértést, rendet, a környezet és a Föld szeretetét.

Izomláz esetén...

Mivel már estére lábujjamtól fejem tetejéig sajgott a testem, a rajongásig szeretve tisztelt illóolajaimra gondoltam, hogy majd ők - mint minden élethelyzetben - segítségemre lesznek. Elővettem hát a gyulladáscsökkentés nagyágyúját a halhatatlanság illóolaját, a csodálatos olasz szalmagyopárt (Helicrysum italicum), az izomfájdalom és izomgörcsök ellenszerét a bámulatos és szokatlan illatú kúszó fajdbogyót (Gaultheria procumbens), az örök favoritot: a nyugtató és stresszoldó levendula illóolajat (Lavandula andustifolia), az izomlazító, antireumatikus hatású sokoldalú rozmaring kámfort (Rosmarinus officinalis ct. camphor) és a gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító vietnámi eukaliptuszt (Eucalyptus citriodora), s végül mindezeket belekevertem a melegítő, gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító orbáncfű macerátumba (Hypericum perforatum). Ez egy verhetetlen olajkeverék izomláz, izomgyulladás és izomfájdalmak esetére. Természetesen, most sem okoztak csalódást!

Érdekel az aromaterápia? ovasd el okleveles aromaterpeuta szerzőnk többi írását itt!