A kérdőíveket 1246 nagycsalád (minimum 3 gyereke van), 810 kiscsalád (1-2 gyermekes család) és 645 egyszülős (gyermekét vagy gyermekeit egyedül neveli) töltötte ki.
1. Volt-e az elmúlt évben családdal belföldi szálláshelyen?
A válaszadó kiscsaládok 80 %-a, az egyszülős családok 77,8 %-a, a nagycsaládok 91,1 % volt az elmúlt évben belföldi szálláshelyen.
Kiscsalád Nagycsalád Egyszülős család
Megállapítás: A nagycsaládosok többet utaznak, mint a kiscsaládok, vagy az egyszülős családok!
Ne gondolkozzunk klisékben! A szállásadók körében sokszor elhangzik az a megállapítást, hogy a nagycsaládokkal nem kell foglalkozni, mert ők úgy sem utaznak, nincs rá anyagi forrásuk.
Ezt kutatásunk is cáfolja, a nagycsaládok is egy fontos célcsoportja a családi turizmusnak!
2. Utazás hossza
Az egyszülős családoknál a leggyakoribb az 1-2 éjszakás kikapcsolódás, míg a kiscsaládok leginkább a 3 éjszakára utaznak el, a nagycsaládoknál nagyobb arányban fordul elő, hogy 4-5 éjszakára kerekednek fel.
Kiscsalád Nagycsalád Egyszülős
Megállapítás: A családi csomag-ajánlatok kialakításánál figyelembe kell venni az egyes családtípusok utazási hosszát. Nem nagy meglepetés az egyszülősök rövid utazása, alapvetően nem pénzügyi oka van, hanem az, hogy „mindent nekem kell csinálni”.
3. Választott szállástípus
Kiscsalád Nagycsalád Egyszülős
Megállapítás: A kiscsaládok a szállodákat preferálják. Az apartmanok szerepe a nagycsaládoknál döntő. Magyarázható ez azzal, hogy ma Magyarországon még mindig nagyon kevés szálloda van felkészülve arra, hogy 3, 4 vagy több gyerekes családot elszállásoljon, úgy, hogy nem 2 vagy több különálló szobában vannak, kevés a 3-4 légterű szállodai lakosztály, összenyitható szoba. Meglepő, hogy az egyszülős családoknál is az apartman kategória az elsődlegesen választott szállástípus. Ennek vélhetően anyagi okai vannak, illetve az, hogy ma még mindig nagyon kevés szálloda alkalmazza az egy felnőtt + egy gyerek (több gyerek ) árat, jellemzően a szobát két felnőtt árban értékesítik.
4. Melyik az a napszak, amikor időt tudnak szakítani a családi utazások tervezésére?
Kiscsalád Nagycsalád Egyszülős
Megállapítás: Kutatásunk azt mutatja, hogy a családok 6 óra után kezdenek el keresni, tervezni kb éjfélig. A szállások számára ez fontos információ; vajon van-e ebben az időszakban kolléga, aki válaszol rögtön a kérdésekre, ajánlatkérésre. Sok esetben azzal, hogy az érdeklődő nem kap azonnal választ a felmerült kérdésére, továbbáll.
5. Milyen szolgáltatásnak örülnének a családok a legjobban, ha egy szálláshely ajánlata tartalmazná felár nélkül (extra szolgáltatás)?
Megállapítás:
Ugyanaz a 3 dolog szóródik, ám érdekes megfigyelni, hogy melyiket melyik pozícióra tették a családok.
Üdvözlő „bármi” a gyereknek. Nem a fizikai értéke számít, hanem az észlelt értéke!
Népszerű a spa szolgáltatás, mint extra - végre magunkra fordíthatunk egy kis időt!
Gyerekfelügyelet, animáció- kicsit „megszabadultam” a gyermekemtől
6. Megkérdeztük a családokat, hogyha lenne külön szülő program a szálláson, igénybe venné-e?
Megállapítás: A számok azt mutatják, hogy a szülőknek szóló külön program egy határozottan vonzó kínálati elem.
7. Mi az, ami leginkább felbosszantja egy szálláshelyen? Íme a TOP 5 válasz!
Kosz, a nem megfelelő tisztaság,
Mogorva személyzet.
Szegényes ételválaszték
Más emberek viselkedése
Nem azt kapom, amit a szálláshely mond, mutat magáról
8. Mi alapján választanak szállást?
Megállapítás: A fotók fontos befolyásoló tényezők. Meglepetés volt számunkra (le is maradt a top 3-as listáról), hogy a családokat nem befolyásolják a szállodai videók. A mások által készített rövid videók már igen, mert azt nem a szállás legjobb arcát mutatva készítik el. A családok keresik a honlapokon a gyerekbarátság bemutatását, a tényeket szeretnék látni képeken. Az akciók, kedvezmények befolyásoló hatása nem meglepő.
9. Mi tesz egy szálláshelyet családbaráttá?
Szabadszavas válaszokat vártunk, sokszor fogalmazták meg a családok ugyanazt. Jöjjenek azok, a válaszok, amelyekben minden benne van, amit a válaszadók megfogalmaztak!
Ha tudják, mi mindennel jár, ha az ember gyerekkel utazik, és erre készülnek. Ez nyilván minden korosztály esetében mást jelent, babáknál például azt, ha van etetőszék, utazóágy, kiskád, bili, ne kelljen mindent otthon bepakolni; nagyobbacskáknál van program, játszótér, gyerekmenü, játszósarok az étkezőben. És fontos, hogy a személyzet gyerekbarát legyen, ne nézzenek csúnyán, ha a gyerek gyerekként viselkedik.
Higiénia, biztonság, legyenek felkészülve arra, hogy gyerekek is vannak, segítőkész, megoldáscentrikus személyzet
Gyermekprogramok, gyerekmenü, játszóház
Változatos, gyerekbarát szolgáltatások, legyen a hotelnek kabalája
Kiegészítők a babáknak: ágy, kád, bili, cumisüveg-melegítő. Az étteremben etetőszék és bébiételek meg gyerekételek A wellnessben gyerekmedence, és a nagy medence hőfoka is bababarát legyen, nem kell a fél házat magammal cipelnem
Legyen gyermek medence, élményfürdő, csúszda is a babapancsolón kívül, hogy nagyobb gyermek is jól érezhesse magát! Legyen gyermekmenü az étteremben és kevesebb fűszeres étel.
Az egész pici babáknak is biztosítanak kedvező feltételeket, az étkezésnél etetőszéket, animációs foglalkozásokat.
Szülők a gyerekektől külön szobában tudjanak aludni
Gyermekmedence, játszóház/játszószoba, bébiétel az étteremben, szobába készített kiságy, vízforraló
Játszótér vagy télen játékszoba, sportolási lehetőségek gyerekeknek is, olyan, amit együtt is lehet csinálni (pl. bowling, pingpong, kerékpár, medence), az ételek a gyerekek számára is fogyaszthatók legyenek, autóval megközelíthető, közel van a parkolóhely, a környéken gyerekek számára is élvezhető helyszínek vannak (pl. vár, állatkert, fürdő, élménypark). Megfizethető és nem kell óvatoskodni, csöndben lenni, nem tiltják ki a gyerekeket bizonyos helyiségekből bizonyos időszakokra.
Ahol a család minden tagja jól tudja érezni magát és ki tud kapcsolódni.
Nem néznek csúnyán, ha szaladgál, kiabál, sír a gyerek
Otthonos körülmények minden téren.
Biztonságos környezet a szobában és a szállodában, egészséges és változatos ételek, kikapcsolódási lehetőség helyben minden korosztálynak, és tágas családi szobák, valamint nagyfokú rugalmasság.
A gyerekek ellátásához vannak eszközök pl: bili, kiságy, cumi melegítő... Van “gyerekes rész” ami lehet egy játszó sarok vagy gyerekmedence. A személyzetet nem hozza zavarba egy izgő-mozgó gyerek. Az étteremben van egy-egy általános gyerekek kedvence enni való pl: spagetti. A berendezés szép és praktikus inkább mint törékeny.
Hát nem egy etetőszék, vagy műanyag evőeszköz, persze a felszereltség is fontos. Az a családbarát, ha a személyzet megértő és kedves a gyerekekkel kapcsolatos minden kényes helyzetben. Segítenek, nem szájat húznak. A vacsoránál nem ő kapja meg utoljára az ételt.
Az, hogy 0-tól 100 évesig mindenki jól tudja magát érezni.
Minden olyan eszköz van a szállodában, mint otthon
Szálláshelyen nyújtsanak olyan programokat a gyerekeknek, ahol egyedül vagy szülővel is részt lehet venni. Az étteremben tudjanak a gyerekek maguknak választani ételt, illetve az 1 év alatti babáknak is lehessen olyan gyümölcsöt, zöldséget találni, amit elfogyaszthatnak (pl: pürésített alma, turmixolt gyümölcsök, párolt burgonya, répa)
Van gyermekmegőrző, baba-mama szoba
Azzal kezdődik a családbarátság, hogy ajánlatában nem kell vadászni, hogy gyerekkel mennyibe kerül, nem érezzük, hogy csak párokat várnak. Van olyan program, amit együtt csinálhat a család, ahol együtt lehet a család.
Gyermek biztonsága, szolgáltatások széles köre, ami nem időszakos (pl. animátor egész évben), minél több korosztálynak van lehetősége kikapcsolódni
Van gyerekkedvezmény
A szobák kialakítása gyermekbarát (kisgyerekre nem veszélyes) Nem gond, ha erre az erkélyek kialakításánál is gondolnak. Praktikus, ha van külön konyha mikroval, ahol a babaétel megmelegíthető.
Van etetőszék, van olyan menü amit a gyerekek is kaphatnak ( még bébiétel is), senki nem esik kétségbe, ha kiborul valami vagy ha extra igényünk keletkezik és senki nem szól, hogy "hangos" a gyerek.
Nyugodt hely, van redőny, van szúnyogháló, tiszta szobák és fürdő
Igazodjon a kisgyermekes családok igényeihez. Legyen felszerelve mindennel, ami szükséges, hogy minél kevesebb dolgot kelljen vinni a családnak. Pl. hajszárító, kiskád, sámli, kiságy, vízforraló stb. Fontos az is, hogy úgy legyen kialakítva a szoba, hogy minél balesetmentesebb legyen. Legyen lift a szállodában, hogy babakocsival is könnyedén lehessen közlekedni. Legyen az étteremben etetőszék és gyerekmenü. Legyen gyerekpancsoló, gyerekmedence, a felnőtt medence közelében.
A hozzáállás, amellyel azt érzi az ember, hogy szívesen látják a gyerekekkel együtt, akkor is, ha ő esetleg épp sír vagy rosszkedvű. Legyen kényelmes a szoba, ne kelljen mindent magunkkal vinni és jó, ha van esőprogram a környéken vagy animáció a szállodában.
Van etetőszék, résmentes franciaágy, műanyagpohár a kicsiknek. Éjjel csend van, nem hallatszik be mások zaja.
Nemcsak az a fontos (sajnos viszont sok helyen azt hiszik igen) hogy legyen babakád, babaagy, vízforraló, stb. hanem hogy milyen programokat lehet a gyerekekkel együtt csinálni az adott helyen.
Közös élményekhez lehet jutni együtt, de mellette kikapcsolódási lehetőség szülőknek/felügyelet gyermekeknek.
Családi szobák- összenyitható; szállodán belüli animáció gyerekeknek- kicsiknek nagyoknak, kamaszbarát játszóhelyisėg; több medence
Valóban szívesen, mosollyal fogadják a gyerekeket, minden szükséges használati eszközt biztosítani tudnak és az ételválasztékban is megjelenik a gyerekeknek szóló egészséges menü.
Gyerek medence. Kis asztal, szék az étteremben. Biztonságos környezet
Gyermekeknek szóló programok animátorokkal, játszótér/ játszószoba kialakítás. Wellness részlegen külön kialakított gyerekrészleg. Az étteremben gyerekmenü illetve tízórai/ uzsonna időben kikészített gyümülcsök, nasik. Gyermekeknek bébiágy, bébiőr, babakád, etetőszék, csúszásgátló a kádban, sötétítő függöny a nyugodt du-i alvásért.
Családbarát az a szálláshely, ahol, van játszótér az udvaron, játszóház a belső térben, ahol van gyermekmenü, gyermekmedence, ahol nem néz csúnyán a személyzet ha a gyermek sír vagy éppen hisztizik!
A családbarát szóról az jut eszembe, hogy gyerekekkel utaznak a szülők pihenni. A szálláshely abban biztosít segítséget a szülőknek, hogy pl vannak animátorok, külön foglalkozások a gyerekeknek, hogy a kimerült és pihenni vágyó szülök is tudjanak kikapcsolódni. Emellett kisbabával érkező vendégekre is gondolva pl.: kiskád bekészítve a szobába és pelenkázóhelyiség, baba-mama szoba biztosítása.
Két légteres szobák, etetőszék és baba menü az étteremben, animációs program lehetőség a gyerekeknek, akár gyermekfelügyelettel is. Gyermekmedence, szauna és wellness részleg egyéb felnőtt attrakciói -kilátással egy gyermek sarokra/a gyermekmedencékre, játszószoba/játszóház. A többi vendég hozzáállása (bár ez nem csak a szálláshelytől függ), hogy tényleg ne nézzék ki az embert egy esetlegesen síró/hisztiző vagy épp teli torokból hangosan kacagó, kurjantgató gyerekkel.
10. Mi a leggyakoribb probléma, ami az utazással kapcsolatban felmerül egyszülős családként? Szabad szavas válaszokat vártunk, íme a TOP 5
Mindent egyedül kell szervezni és kivitelezni, egyedül kell gondoskodnom mindenről
Az eljutás, nincs autó, vagy nem vezet, vagy nem akar vezetni hosszabb távon egyedül
Az egyágyas felár, nincsenek 1 felnőtt, 2 gyermek ajánlatok. Az első gyereket sok helyen teljes árat fizető felnőttként számolják csak amiatt, mert én egyedül vagyok felnőtt.
Magány. A szálláshelyen is egyedül vagyok, nincs külön szülői program
Anyagi finanszírozás
11. Mi a leggyakoribb probléma, ami az utazással kapcsolatban felmerül nagycsaládként? Szabad szavas válaszokat vártunk. Íme a TOP 5
1.Elhelyezés, nincs megfelelő szoba- Kevés a családi vagy összenyitható szobákkal rendelkező szálloda, sokszor akár egy emelettel is arrébb kapjuk a második szobát.
2. Ár
3. Mindenkinek megfelelő programot találni, különböző korosztályoknak programlehetőség
4. Utazás megszervezése, mindenki el tudjon jönni
5. Beférjenek az autóba a csomagok
Összegzés
A felmérés eredményeképp egy olyan kutatást kaptunk, amely segítségével belelátunk, hogy a családok hogyan hoznak utazással kapcsolatos döntéseket, illetve milyen akadályokba ütköznek a döntéshozatal során, valamint arról is információhoz jutottuk, hogy a szülők mennyire más fontossági sorrendet állítanak fel, amikor a gyerekeikkel utaznak.
A kapott adatoknak egy része nem újdonság, -inkább megerősítés arról, amit eddig is feltételeztünk,- ám egy része számunkra is meglepetést okozott. A családi turizmus „elhanyagolt célcsoportjai” nagyon fontos szegmenst jelentenek, érdemes rájuk odafigyelni, speciális igényeiket figyelembevéve kiszolgálni őket és azt gondoljuk, hogy aki ezt beépíti üzletmenetébe, piaci előnyre tehet szert!
További információ: KidsOasis Nonprofit Kft.
Gyetvainé Zováth Anikó ügyvezető
Tel: 20-470-6396
E-mail: info@kidsoasis.hu