A döntést nyilvánvalóan anyagi okok fogják megalapozni, de én azért fordítanék kicsit a gondolatmeneten. Kezdjük ott, hogy csak az hotel (vagy spa) lesz hosszútávon sikeres, amelyik valódi értéket ad a vendégnek. Valódi élményt, valódi élettani hatáson alapuló kezeléseket, ember és környezetbarát anyagokat, szakértelmet, emberi figyelmet és -bár elcsépelten hangzik, de nagyon fontos- szeretetet. A vendégünk valódi munkával szerzett jövedelmének egy részét fizeti ki nekünk. Ezért a mi kötelességünk a tudásunk legjavát adni neki.
Tekintsük át akkor, hogy milyen érvek és ellenérvek szólnak a saját üzemeltetésű és a kiszervezett spa szolgáltatások mellett.
Ha saját magunk üzemeltetjük a spat:
- egyéni, szezonálisan megújuló kezelési menüt kínálhatunk
- rugalmasan alakítható árak, akciók a foglaltság függvényében
- minőségi standardok átláthatók és betarthatók
- több visszatérő vendég
- alkalmazottak tréningezhetők, szakképzettségük az igényeink szerint fejleszthető
- arculati elemek (pl. formaruha, kiadványok, illat, textilnemű) láthatóan fenntarthatók,
- készletek nyilvántarthatók
- nyitvatartási idő és szabadnapok a foglaltsághoz igazíthatók
Ami viszont ellene szólhat:
- szakértelmet kíván mind vezetői, mind alkalmazottak részéről
- magas bérköltségek (szezontól függetlenül)
Ha spa szolgáltatásokat kiszervezzük:
- bérköltség nem minket terhel
- szerződésben kiköthetjük a szolgáltatások körét
- alacsony foglaltság és holtszezonban nem kell a dolgozóknak egyéb elfoglaltságot találni
- nem minket terhel a képzett dolgozók felkutatása, továbbképzése, megtartása
- nem megfelelő szolgáltatás esetén új partnert választhatunk, szerződés felmondható
- bérleti díjakból a bevétel előre tervezhető
- anyagbeszerzés, készletnyilvántartás nem a szálloda feladata
Ami ellene szól:
- a vendég a szállodával azonosítja a vállalkozó szolgáltatását minőségtől függetlenül
- nem kontrolálható a szálloda részéről a felhasznált anyagok minősége, a kezelések kivitelezésének módja
- a szállodai standardok nem érvényesíthetők
- a kezelési menüt nem, vagy csak nehézségek árán lehet szezonálisan változtatni a szállodai wellness koncepció szerint
- személyzet nem szervezhető egyéb feladatokra a szállodán belül
- ha az alvállalkozó nem találja meg a számítását (pl. holtszezon, nem megfelelő marketing, vagy számára kedvezőtlen elszámolás miatt) felmondja a szerződést és kereshetünk olyan szolgáltatót, aki a meghirdetett kezeléseket a továbbiakban is végzi.
Egy kiszervezett spa is működhet színvonalasan és egy saját üzemeltetésű wellness is lehet szakmailag kifogásolható. Tapasztalatom szerint a legjobb beruházás, a jó szakember. Nem könnyű megtalálni és nem könnyű megtartani. Ettől függetlenül, ha egy szálloda olyan szerencsés, hogy jó wellness Managere és jó terapeutái vannak, akkor becsülje meg őket, mert az ő kezükben (szó szerint) van a kincs.