Skip to main content

Tudástár

KISZERVEZZÜK A SPA SZOLGÁLTATÁSOKAT, VAGY ÜZEMELTESSE A SZÁLLODA? ÉRVEK ÉS ELLENÉRVEK

Minden szálloda szakember egyetért abban, hogy spa-t üzemeltetni drága dolog. Abban nyilván már eltérőek a vélemények, hogy egy hotel spa mennyire működhet, mint sikeres profit center. 
A címben feltett kérdést sem lehet gyorsan és röviden megválaszolni. Az adott szálloda adottságai, mérete, vendégköre, wellness profilja határozza meg, hogy melyik megoldás lesz célravezető.
KISZERVEZZÜK A SPA SZOLGÁLTATÁSOKAT, VAGY ÜZEMELTESSE A SZÁLLODA? ÉRVEK ÉS ELLENÉRVEK

A döntést nyilvánvalóan anyagi okok fogják megalapozni, de én azért fordítanék kicsit a gondolatmeneten. Kezdjük ott, hogy csak az hotel (vagy spa) lesz hosszútávon sikeres, amelyik valódi értéket ad a vendégnek. Valódi élményt, valódi élettani hatáson alapuló kezeléseket, ember és környezetbarát anyagokat, szakértelmet, emberi figyelmet és -bár elcsépelten hangzik, de nagyon fontos- szeretetet. A vendégünk valódi munkával szerzett jövedelmének egy részét fizeti ki nekünk. Ezért a mi kötelességünk a tudásunk legjavát adni neki.

Tekintsük át akkor, hogy milyen érvek és ellenérvek szólnak a saját üzemeltetésű és a kiszervezett spa szolgáltatások mellett.

Ha saját magunk üzemeltetjük a spat:

  • egyéni, szezonálisan megújuló kezelési menüt kínálhatunk
  • rugalmasan alakítható árak, akciók a foglaltság függvényében
  • minőségi standardok átláthatók és betarthatók
  • több visszatérő vendég
  • alkalmazottak tréningezhetők, szakképzettségük az igényeink szerint fejleszthető
  • arculati elemek (pl. formaruha, kiadványok, illat, textilnemű) láthatóan fenntarthatók, 
  • készletek nyilvántarthatók
  • nyitvatartási idő és szabadnapok a foglaltsághoz igazíthatók

Ami viszont ellene szólhat:

  • szakértelmet kíván mind vezetői, mind alkalmazottak részéről
  • magas bérköltségek (szezontól függetlenül)

Ha spa szolgáltatásokat kiszervezzük:

  • bérköltség nem minket terhel
  • szerződésben kiköthetjük a szolgáltatások körét
  • alacsony foglaltság és holtszezonban nem kell a dolgozóknak egyéb elfoglaltságot találni
  • nem minket terhel a képzett dolgozók felkutatása, továbbképzése, megtartása
  • nem megfelelő szolgáltatás esetén új partnert választhatunk, szerződés felmondható
  • bérleti díjakból a bevétel előre tervezhető
  • anyagbeszerzés, készletnyilvántartás nem a szálloda feladata

Ami ellene szól:

  • a vendég a szállodával azonosítja a vállalkozó szolgáltatását minőségtől függetlenül
  • nem kontrolálható a szálloda részéről a felhasznált anyagok minősége, a kezelések kivitelezésének módja
  • a szállodai standardok nem érvényesíthetők 
  • a kezelési menüt nem, vagy csak nehézségek árán lehet szezonálisan változtatni a szállodai wellness koncepció szerint
  • személyzet nem szervezhető egyéb feladatokra a szállodán belül
  • ha az alvállalkozó nem találja meg a számítását (pl. holtszezon, nem megfelelő marketing, vagy számára kedvezőtlen elszámolás miatt) felmondja a szerződést és kereshetünk olyan szolgáltatót, aki a meghirdetett kezeléseket a továbbiakban is végzi.

Egy kiszervezett spa is működhet színvonalasan és egy saját üzemeltetésű wellness is lehet szakmailag kifogásolható. Tapasztalatom szerint a legjobb beruházás, a jó szakember. Nem könnyű megtalálni és nem könnyű megtartani. Ettől függetlenül, ha egy szálloda olyan szerencsés, hogy jó wellness Managere és jó terapeutái vannak, akkor becsülje meg őket, mert az ő kezükben (szó szerint) van a kincs.

Partnereink