Skip to main content

Tudástár

Óvodáskorú kisgyermekkel utazó család

A gyermekek aktív jelenlétéhez kapcsolódó családi életciklusok mentén írt elemzéseimet az óvodáskorú gyermekekkel utazó családokhoz kapcsolódó pszichés jellemzők, kihívások tárgyalásával folytatom. A kisgyermekkor vagy óvodáskor a gyermekek megközelítőleg 2 és fél, 3 – 6 éves kor közötti életszakaszát foglalja magába (Cole és Cole, 2001; Vajda, 1999, 2014). E családi életszakaszhoz kapcsolódó új kihívások alapjait a gyermekek életkori sajátosságai mellett az intézményes neveléshez kapcsolódó változások, követelmények és következmények jelentik.
Óvodáskorú kisgyermekkel utazó család

A kisdedből kisgyermekké cseperedés folyamatában fontos mérföldkő a család, a gyermek és a szülők életében is az óvodakezdés. Az élet természetes velejárójaként megjelenő változás a többi életszakasz-váltáshoz hasonlóan kisebb-nagyobb mértékben megingatja a család addigi mindennapjainak egyensúlyát, új helyzeteket, feladatokat, kihívásokat jelent, melyekhez sikeres alkalmazkodás eredményeként újra elérhető a családi élet egyensúlya (Komlósi, 1997, 2012). Az óvoda, mint az intézményes nevelés fontos állomása, számos új, megoldást és alkalmazkodást igénylő helyzet elé állítja a családok tagjait. A beilleszkedés zökkenőmentessége több tényezőtől függ (pl.: gyermek érettsége az óvodára, szülők felkészültsége a gyermek elengedésére), mely az óvoda és család kapcsolatában a későbbiekben akár meghatározó tényezőként maradhat fenn. A szülők és a gyermek óvodához, óvodai dolgozókhoz való viszonya mindennapi szinten jelen van a családi életben. Az óvodai nevelés végén az iskolakezdéssel kapcsolatos kérdések terhelhetik meg az addigra kialakult és újra hatékonyan működő rendszer tagjait.

A képet tovább színesíti, hogy ez az időszak a fentiek mellett általában változásként hordozza vagy az anya munkahelyre való visszatérését, vagy otthon maradását egy kisebb testvérrel. Mindkét eset a családi működésmód fontos alakítójának tekinthető.

Általánosságban elmondható, hogy a családtagok kevesebbet találkoznak egymással, a szülők gyakran érzik úgy, hogy lemaradnak a gyermekük fejlődésének egyes pillanatairól. Felértékelődik az egymásra figyelés, a nyugodt körülmények közötti beszélgetés, az együtt eltöltött idő jelentősége. A családbarát szálláshelyek sokat tehetnek az óvodáskorú gyermekkel érkező családok kikapcsolódásának, feltöltődésének érdekében. Egyfelől fontos, hogy olyan közös családi programokat, szervezett kirándulásokat biztosítsanak, melyek során a család egységként tud részt venni, elérve az egymásra figyelést, közös időtöltést és élményszerzést. Másfelől a szülői energiatartalékok feltöltése érdekében nagyon jó, ha a házaspárnak van lehetősége kettesben is időt tölteni (például csomagajánlatban páros program szerepeltetésével is), miközben tudják, hogy gyermekük olyan biztonságos környezetben van, mely számára is új élményeket, tapasztalatokat nyújt. Ehhez fontos, hogy a szálláshely megfelelő képzettségű és tapasztalattal rendelkező szakembert biztosítson.

E gyermekmegőrzéssel egybekötött, programokkal dúsított helyzetekben az új gyermekek és felnőttek megismerése, a megszokott óvodai kontextustól eltérő helyzet segít a gyermek érdeklődésének felkeltésében, az új szituációkhoz való alkalmazkodás megtapasztalásában, valamint e lehetőségek által új képességek elsajátításában. Ezzel ugyanis fokozható a páros programok pozitív hatása, csökkenthető a szülők „bűntudata” (hogy nem folyamatosan a gyermekükkel foglalkoznak, töltenek időt). E feltöltődés, regenerálódás fontos szereppel bír a mindennapokba való visszatérés után, a nehézségekkel való megküzdés során.

Vekerdy Tamás pszichológustól több forrás is idézi, hogy a gyereknevelés nagyon fárasztó dolog, és néha ki kell lépni ebből a le- és megterhelő elfoglaltságból. A feltöltődés után egy jól „rágható”, nyúzható szülő áll újra a gyermek rendelkezésére.

Partnereink