Skip to main content

Tudástár

SPA, WELLNESS ÉS GYEREKEK, ÖSSZEEGYEZTETHETŐ EZ? – INTERJÚ HEGYI SÁRA spa és wellness szakértővel

-Kozmetikus, aromaterapeuta, spa és wellness szakértő vagy, emellett több szálloda spa-wellness koncepcióját alakítottad már ki. Mit jelent a gyermek wellness? -A gyerekek számára a wellness alapvetően pontosan azt jelenti, mint a felnőtteknek. Azaz egy olyan életmód, életszemlélet és azokhoz köthető tevékenységek, amelyek testi-lelki és szellemi jó közérzet elérését és megtartását szolgálják. Ez persze így egy száraz és nehezen konkretizálható meghatározás, de egyszerűsíthetjük. Mikor érzi jól magát egy gyerek? Ha biztonságban van, együtt van, azokkal, akiket szeret, korának megfelelő, változatos, tápláló ételeket fogyaszt, fizikai, szellemi és lelki szükségleteinek megfelelő, érdekes kihívásokkal, kalandokkal találkozik. A kalandokhoz hozzá tartozik az új élmény, új környezet.  Egy gyermekbarát wellness szállodában a pancsoláson kívül, képzett szakemberek gondoskodnak a gyerekek szórakoztatásáról.
SPA, WELLNESS ÉS GYEREKEK, ÖSSZEEGYEZTETHETŐ EZ? – INTERJÚ HEGYI SÁRA spa és wellness szakértővel

-Milyen pozitív hatása lehet a gyermekekre a wellness?

-Az év során szülők és gyerekek is elfáradnak. A legjobb szándék mellett is kevés idő jut egymásra. A wellness hétvége, vagy szünidő kiváló alkalom az együttlétre, a közös élmények emléke évek múltán is megmarad. A klasszikus fürdős-pancsolós-szaunázós wellness pozitív élettani hatása sem elhanyagolható. Az úszás és vízben játék tehermentesíti a gerincet, képes oldani a növekedési fájdalmakat. A szülőkkel együtt pancsolás szorongásoldó, segít elmélyíteni a kötődést és bizalmat. 

-Az aromaterápia szerepe felerősödött. Mi az oka?  Hogyan és hol kivitelezheti az aromaterápiát a szálláshely?

Az aromaterápia a fitoterápia egy ága, holisztikus gyógymód, bár én jobban szeretem életmódnak tekinteni, hiszen a cél nem a terápia, hanem a megelőzés és az egészség fenntartása.  Az utóbbi években egyre több tudatos ember fordult a természetes egészségmegörző módszerek felé. Az aromaterápia azért népszerű, mert az illóolajok molekuláinak konkrét, fizikai hatása tudományosan igazolható (pl. fenolok baktériumölő, fertőtlenítő hatásúak). Mindezek mellett a lélekre gyakorolt hatásukról is egyre több embernek vannak pozitív tapasztalatai. Wellness szolgáltatásokat nyújtó szálláshelyek, különösen a  gyerekbarát szállodák felelőssége kiterjed a szállodában fellelhető illatok minőségére is. Masszázshoz, szauna felöntésekhez kizárólag terápiás minőségű illóolajokat szabadna csak használni, hiszen a belélegzett ill. bőrre felvitt illatmolekulák pillanatok alatt a véráramba kerülnek. Közösségi terekben is lehetőség van egyéni hangulatot varázsolni, de akár a légteret fertőtleníteni természetes illóolajok párologtatásával. A nagyobb cégek akár a szálloda egyéni illatát is megkomponálják.

-Szaunázhatnak -e a gyerekek? Infra vagy finn, esetleg kifejezetten gyerekeknek készült szaunákkal színesíthetik a palettát a szálláshelyek. Mi a különbség ezek között?

A gyerekek és a szaunázás témára nehéz röviden válaszolni.

Alapvetően a gyerekek is szaunázhatnak, mert az okos szaunázás az ő immunrendszerüket is erősíti. Ezen kívül a szülővel, vagy egy jó szauna mester által vezetett gyerekprogrammal szép emlékeket szerezhetünk. De!

A 12 éven aluli gyerekek teste még nem tudja verejtékezéssel szabályozni a hőháztartást. Ezért sokkal rövidebb időt szabad a szaunában tölteniük, mint egy felnőttnek. Egy gyerek 2-15 éves korig maximum 10 percet tölthet alkalmanként a szaunában, de a hűtési szakaszban könnyen esik a vérnyomásuk, tehát a szaunázás után is fokozottan kell rájuk figyelni. A másik veszély, hogy egy kisgyerektől nem elvárható, hogy nyugton üljön és a kíváncsisága is könnyen veszélybe sodorhatja és égési sérüléseket szerezhet. Ennek a veszélye szerencsére minimális egy jól kivitelezett infra szaunában. Az ún. bio, vagy aroma szaunák alacsonyabb hőmérséklete ideális a gyerekek számára. A gyerekbarát wellness szolgáltatások között mindenképpen helyük van. Szerencsés helyzetben a pihenni vágyó felnőtt vendégeknek külön helyet, vagy külön időszakokat biztosít a szálloda.

-Valóban lehetőség van ma már arra is, hogy a szálláshelynek komplett spa-menüt dolgozzon ki a szakember (Te) ?

-Egy wellness szálloda akkor lesz versenyképes a piacon, ha egy egységes koncepció szerint működik. Önazonossága, karaktere van. Ezt a motívumot a komplex vendégélmény részeként szálloda minden területén felismerhetővé kell tenni. A spa menü csak egy része a wellness koncepciónak. De nagyon fontos és markáns része. Egy jól felépített spa menüt csak egyszer kell megcsinálni és betanítani. Azután már elég csak időnként frissíteni. Van egy amerikai mondás: Nem vagyok olyan gazdag, hogy olcsón vásároljak. Ez tökéletesen igaz a spa menüre. Koncepciótlan, magas működési és anyagköltséggel működő spa, unalmas szolgáltatásokkal nem hoz vendéget a szállodának.  Érdemes megbízni egy tapasztalt spa szakembert a menü összeállításával, a megfelelő beszállítók kiválasztásával és a szolgáltatások betanításával. Magyarországon is vagyunk páran, akik több éves tapasztalatot tudunk felmutatni ezen a téren.

Hegyi Sára: „A Külkereskedelmi Főiskolán végeztem és több évet dolgoztam egy bank külföldi ügyfélkapcsolati területén. Igazán soha nem éreztem magaménak ezt a területet, de ennek ellenére hálás vagyok ezekért az évekért, mert megtanított gazdasági szempontok szerint és rendszerben gondolkozni.

Gyerekeim születése után hazánk első day spáját üzemeltető és több professzionális kozmetikai termékét forgalmazó cégnek dolgoztam.  Termékeik piaci pozicionálása és bevezetése vezetett a wellness és spa világába. Úgy éreztem, hogy az elmélet mellé szükséges a gyakorlati oldalt is ismerni. Ezért kozmetikus képesítést, majd egy évvel később aromaterapeuta oklevelet szereztem.

Legnagyobb spa-koncepció tervezési, feladatom: 2011-ben a Lifestyle Hotel Mátra ****superior nyitó csapatában a spa koncepció kialakítása és komplex vendégélmény tervezés. Ennek a szállodának kidolgozott signature kezelésem 2014-ben a European Health & Spa Award-on negyedik helyezést ért el.

Hiszek abban, hogy a hosszútávú gazdasági sikert kizárólag valódi értéket képviselő termékkel és őszinte szolgáltatással lehet elérni.

Email címem: aroma.para(at)gmail(dot)com

Partnereink