Aktuális

Pazar panorámájú csúcstúra a Börzsönyben

A Börzsöny és a Dunakanyar egyik legfelejthetetlenebb, könnyű kirándulása Nagyirtáspusztáról, a Szent Orbán Hotel elől, a gyönyörű kilátást nyújtó Sas-hegy csoportjának vulkáni kúpjaira és a lenyűgözően szép Kopasz-hegyre, majd vissza a mesés Bezina-völgyi erdőn át a nagybörzsönyi kisvasút végállomásáig.

Szent Orbán Erdei Wellness Hotel

Útvonal: Nagyirtáspuszta – Nagy-Sas-hegy – Só-hegy – Kopasz-hegy – Bezina-völgy – Nagyirtáspuszta

A túra hossza: 10 km

Időtartam: 3,5 óra

A túra jellege: Közepes hosszúságú, néhol meredek, de rövid szakaszokkal, összességében könnyen végigjárható élménygazdag, látványos túraútvonal.

Kiindulópont: Nagyirtáspuszta, Szt. Orbán Erdei Wellness Hotel, több parkolóhely is az étterem előtt. Megközelítés autóval Kóspallag felől a falu után a kisinóci turistaház után egyenesen tovább végig a vékony, de jó minőségű aszfaltúton a falutól 6 kilométer az Erdei Hotel. Végig ki van táblázva az út a szállóhoz.

pazar_panoramaju_csucstura

A túra leírása

Nagyirtáspusztáról a rendkívül színvonalas négycsillagos Szent Orbán Hotel elől indulunk, a kis játszótértől nem messze egy útjelző táblától indul a zöld kereszt jelzésű turistaút a Sas-hegy nyerge felé. A széles murvás úton elhaladunk a gyönyörű erdészház előtt, és megkerülve a házat a jobb oldalánál bújik be az erdőbe jelzett ösvényünk. Közepes emelkedővel indulunk a nyereg felé a hangulatos bükkerdőben. 15 perc séta után találkozunk a zöld jelzéssel, ezen jobbra fordulunk és folytatjuk kapaszkodásunkat a Nagy-Sas-hegy oldalában. Pár nagy kanyar után az egyre törpébbé váló növényzet között jobbra ágazik a hegycsúcsra vezető zöld háromszög jelzésű ösvény.

Meredek, izzasztó kaptatón, szűk növényalagútban fúrja fel magát a csúcsra vékonyka ösvényünk, sokszor csak lehajolva tudunk haladni a cserjésben. Szerencsére hamar felküzdjük magunkat a szép kilátást nyújtó Nagy-Sas-hegy (609 m) ritkás növényzetű csúcsára. A hegytetőről csodálatos a látvány a Börzsöny déli részére, és jól látszik következő célpontunk a bámulatos körpanorámát ígérő, a Nagy-Sas-hegy meredek kiszögellésén fekvő idilli Só-hegyi-rét.

A hegytetőről ugyanazon a meredek ösvényen ereszkedjünk le a zöld jelzésre, ahol feljöttünk, majd jobbra fordulva pár perc alatt elérjük a balra ágazó zöld háromszög jelzésű utat, amely kivisz minket az elképesztően szép Só-hegyi-rétre, amely valójában nem a Só-hegyen, hanem a Nagy-Sas-hegyen van. Az innen feltáruló látvány lélegzetelállító, vissza felé tekintve látjuk a korábban meghódított Nagy-Sas-hegy tökéletes vulkáni kúp alakját, a messzeségben felcsillan a Duna kék szalagja, jól látható a Naszály magányos tömbje, a Börzsöny déli hegyei, a Visegrádi-hegység. Könnyen be tudjuk azonosítani újabb célpontunkat, az előttünk tornyosuló, szintén kopár Só-hegy jellegzetes vulkánra emlékeztető csúcsait.

Ugyanazon az úton indulunk vissza, de a balra előttünk elterülő Nagy-rét mesebeli tisztásán is átvághatunk. A gyönyörű, idős tölgyekkel pettyezett réten keresztben fut a kitaposott, zöld jelzésű ösvény, ezen balra fordulva, először egy kis lejtőn, majd ismét emelkedve 15 perc alatt felérünk a Só-hegy (585 m) tetejére.

A hegytetőről a panoráma egyszerűen bámulatos, jól kivehető az esztergomi bazilika épülete, a Duna is fel-felcsillan a hegyek között, az egész hegy egy klasszikus kis vulkán, a kráter szélén járunk, lenyűgöző az egész környezet.

Csodálatos a hegyről lefelé vezető út is, a meredek, füves hegyoldalban végig káprázatos kilátást élvezve haladunk tovább a zöld jelzésen, szerencsére a meredek hegyoldalban szerpentinezve megy az út, 10 perc alatt le is érünk, és hamarosan a Lengyel-rétek tisztásán lyukadunk ki, ahol útjelző tábla mutatja a lehetséges irányokat.

Maradunk a zöld jelzésen, Márianosztra irányába tartva pár perc alatt egy elágazáshoz jutunk, ahol balra fordulunk az egyre meredekebbé váló zöld háromszög jelzésű turistaútra. Meglehetősen megerőltető, szuszogtató kaptató vár ránk a Kopasz-hegy (539 m) csúcsára, derekasan meg kell küzdeni Magyarország egyik legszebb hegye meghódításához. A rövid, de kemény szakasz végén, felérve a hegy gerincére, a szó szoros értelmében benn akad a lélegzet a legtöbb turistában, páratlan fekvésű a hegycsúcs, a kilátás leírhatatlanul gyönyörű, és a nevéhez hűen kopasz csúcsot koronázó kereszt már-már alpesi hangulatot teremt.

Lábunk előtt a Dunakanyar nagy része, közvetlen előttünk Márianosztra a pálos templommal és a börtön épületével, a távolban az esztergomi bazilika impozáns épülete a Duna csíkjával. Északra a Magas-Börzsönyterjedelmes erdőségei, nyugatra a Nagy-Galla jellegzetes csúcsai.

A Kopasz-hegy (539 m) vitán felül Magyarország egyik legszebb hegycsúcsa, kihagyhatatlan túracélpont minden időben. Nehéz a búcsú az elragadó hegytetőről, visszafelé ugyanazon az úton tudunk lemenni, ahol feljöttünk. Visszamegyünk egészen a Lengyel-réteken álló útjelző tábláig, és balra kanyarodunk a zöld kereszt jelzésű útra.

Kényelmes, széles úton bandukolunk a Bükkös-árokban, 15-20 perc múlva érjük el túránk legalacsonyabb pontját, a Bezina-rétet (319 m), ahol találkozunk a völgyben futó Mária úttal és a piros kereszt jelzéssel. A kereszteződés előtt jól kivehető a régi kisvasút töltése, a Bezina-völgyben futott a Szob-Márianosztra-Nagyirtáspuszta-Nagybörzsöny közt közlekedő kisvonat, a vonal egyelőre Márianosztra és Nagyirtáspuszta között hiányos, tervezik e szakasz újjáépítését, de a közeli jövőben kilátástalannak tűnik még a munka elkezdése is.

Itt jobbra kanyarodunk a Mária zarándokútra és csodálatos, fiatal bükkösben folyamatos, enyhe emelkedővel 20-25 perc alatt kiérünk a kisvasút jelenlegi végállomására Nagyirtásra. Útközben jobb oldalon érdemes egy pár méteres letérőt tenni az idilli környezetben fekvő, Vasas-kúthoz. Sajnos kifolyó nem épült a kúthoz, így elég nehézkes kinyerni belőle a vizet, de látványnak szép. A piros kör jelzés vezet a kúthoz.

A vasúti vonal vége előtt jobbra fordulunk a sárga kereszt jelű köves útra, amely pár perc alatt a Szent Orbán Hotelétterme elé visz minket. Érdemes bekukkantani az étterembe, nívós környezet, első osztályú alapanyagokból készült étkek, színvonalas kiszolgálás nem csak szállóvendégeknek.

Variáció

Az alábbi variáció elsősorban azoknak szól, akik tömegközlekedést igénybe véve szeretnék élvezni a fenti túra szépségeit. Mivel Nagyirtáspuszta nem közelíthető meg tömegközlekedéssel, végig tudjuk járni a túrát Márianosztráról indulva és ugyanoda vissza érkezve is.

A faluból, a pálos templomtól induló Mária úton kb. egy óra alatt érjük el a Bezina-rétet, onnan a fenti leírás alapján tudunk végig menni az ajánlott útvonalon, majd a Kopasz-hegyről visszatérve, a zöld háromszög jelzésről balra Márianosztra felé megyünk, folyamatosan a zöld jelzésű úton maradva 45 perc alatt elérjük a falu szélső házait, elmegyünk a temető mellett és toronyiránt visszajutunk a templomhoz.

A túra időtartama ily módon 4,5 órára bővül.

A túra természetesen a nagybörzsönyi kisvasút nagyirtáspusztai végállomásától is teljesíthető, azonban vegyük figyelembe, hogy a vonat csak hétvégenként jár márciustól október végéig, és egy nap három járat indul csak. Körültekintő szervezést igényel tehát a vonatozás és a túra összehangolása.

Ha megszállnál a túra után, itt foglalhatsz!