De vajon tényleg szükség van utasbiztosításra? Elengedhetetlen kellék vagy felesleges pénzkidobás az egész?
A választ magunknak kell megtalálnunk, ugyanakkor ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhassunk, jó, ha tisztában vagyunk az utasbiztosításokra vonatkozó legfontosabb tudnivalókkal.
Ha külföldre utazunk, számos, előre nem látható problémás helyzet adódhat: lerobbanhat az autónk, elveszhetnek a csomagjaink, az útlevelünk, megsérülhetnek vagy megbetegedhetnek a családtagok.
Megannyi nehézség, amelyre megoldást kell találnunk. Sürgősen, ismeretlen környezetben, esetenként megfelelő nyelvismeret nélkül.
Arról nem is beszélve, hogy a használhatatlanná vált személygépkocsi hazaszállítása, az elveszett igazolványok, személyes tárgyak pótlása vagy épp egy beteg, sérült családtag hazajuttatása pénzbe kerül. Rengetegbe.
E váratlan – esetlegesen felmerülő - költségek fedezésére szolgálnak az utasbiztosítások.
Melyik a számunkra legmegfelelőbb utasbiztosítási forma?
Mert bizony választási lehetőségből nincs hiány. A biztosítótársaságok számos utasbiztosítási konstrukciót kínálnak, a legkülönbözőbb árkategóriákban. A családunk számára legmegfelelőbb biztosítási forma kiválasztása így nem is olyan egyszerű dolog.
Mégis, mi alapján döntsünk?
Nos, első lépésben érdemes végiggondolni, hogy milyen értékű tárgyakat viszünk magunkkal, milyen közlekedési eszközzel utazunk, hány évesek, milyen egészségi állapotúak a családtagjaink, illetve baleset, betegség esetén milyen szintű ellátást várunk el.
Jó, ha utánajárunk annak is, hogy abban az országban, ahová utazni készülünk, mekkorák az egészségügyi ellátás költségei. De érdemes átgondolni azt is, hogy mennyire tűnik balesetveszélyesnek a külföldi kiruccanásunk. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy vadvízi evezés, búvárkodás vagy sokkal inkább városnézés, wellness-hétvége a cél.
Mindezek alapján már eldönthető, hogy elegendő –e egy kevesebb kockázatot felölelő, alacsonyabb díjú utasbiztosítás, vagy célszerű a magasabb árkategóriájú, ám több szolgáltatást, magasabb fedezetet nyújtó módozatok közül válogatni.
Hogyan tud segíteni a biztosító, ha bekövetkezik a baj?
Ma már az utasbiztosítások általános eleme az asszisztencia. Ennek lényege, hogy probléma esetén felhívhatjuk – sőt, bizonyos esetekben fel kell hívnunk – az ügyfélszolgálatot a biztosítótársaság által közölt telefonszámon. Itt jellemzően magyar nyelven, éjjel-nappal segítséget kérhetünk baj esetén. Elmondják, mi a teendő, milyen lehetőségek vannak, és – attól függően, mire is nyújt fedezetet a biztosítás – mentőt hívnak, tolmácsolnak, felveszik a kapcsolatot az ellátást nyújtó egészségügyi intézménnyel.
Néhány fontos dologról azonban nem szabad megfeledkezni!
Még a kiutazást megelőzően érdemes átolvasni a biztosítási feltételeket, bármilyen unalmasnak és terjedelmesnek is tűnik. Ebből a dokumentumból derül ki, milyen iratokat kell benyújtani a biztosító társasághoz, legyen az egy baleseti jegyzőkönyv, orvosi igazolás, vagy épp a költségeket igazoló számla.
Mivel ezeknek a dokumentumoknak a beszerzése utólag nehézkes lehet, érdemes előre felkészülni a legfontosabb tudnivalókból.
Még egy fontos dolog. A biztosítási kártya, az egyéb, biztosításhoz köthető dokumentumok semmiképp sem maradjanak otthon! Sőt, a legjobb, ha egy fénymásolat is kerül róluk a csomagjaink közé, arra az esetre, ha az eredeti véletlenül elkeveredne.
Mi a titok?
A tudatos ás átgondolt választás. Ha figyelemmel vagyunk igényeinkre, anyagi helyzetünkre, az utazásunk céljára és jellemzőire, a kockázatvállalási készségünkre, a számunkra legmegfelelőbb döntést hozva léphetjük át a határt.