1. Szólánc – a legegyszerűbb és legnagyszerűbb szójáték
Nagyszerű szójáték, ami fejleszti a gyerekek szókincsét, és megtanít betűzni. A feladat, hogy mindig az előttünk levő szavának utolsó betűjével kell új szót mondani: alma-ablak-kutya-antenna…
Ne essünk kétségbe, ha eleinte ovisoknál még nem megy könnyen az utolsó hangok beazonosítása, sokszor az utolsó szótag első betűjével mondanak új szót a kisebb gyerekek, vagy olyan betűvel, amire nem is gondolunk. :-) A játék során pedig kiderül, hogy rengeteg szó fejeződik be A-ra, és az Alex után csak a xilofon jöhet. :-)
2. Mit visz a kishajó?
Az előzőhöz hasonlóan itt is a szókincsnövelés és betűfelismerés a cél. A játék elején az egyik (felnőtt) játékos elkezdi magában mondani az ABC-t, amit egy másik játékos egyszer csak megállít. Amelyik betűnél megáll, azzal a betűvel kezdődő szavakat szállít a kishajó. Felváltva kell az adott betűvel tárgyakat és élőlényeket mondani, ami felfér egy hajóra. Természetesen lazíthatunk a szabályokon, és vihet szókapcsolatokat is a kishajó: például az M betűs vihet mosolygó embereket is. De mosolygó emberek leszünk mi magunk is, amikor ilyen cuki válaszokat hallunk, mint amit keresztfiam mondott:
- Mit visz a kishajó j-vel?- Jovaskocsit! :-)
Jelentem, a fejlesztő játék elérte célját, keresztfiam jelenleg a Műegyetemen tanul villamosmérnöknek. És nem vijjamosméjnöknek :-)
3. Mese-mese-mátka
Ismeritek az “egyet-te-egyet-én” mesélős játékot? A feladat az, hogy valaki elkezd egy mesét, mond egy mondatot, a következő mondja a következőt, és így együtt alakítják a mesét. Természetesen gyakran kerülnek bele ismert mesékből elemek, de sokszor egészen vad és képtelen történetek születnek, amin igen jól lehet szórakozni. :-) Kedvcsinálónak egy mesekezdet:
- Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy özvegyasszony, akinek annyi gyereke volt, mint a rosta lika, és még eggyel több- Meg volt egy aranyszőrű báránya is.- Meg volt egy plüssmajmocskája is!- És a gonosz hétfejű sárkány elrabolta az aranyszőrű bárányt.- Meg persze a plüssmajmocskát is.- Erre a legidősebb fiú odaállt édesanyja elé: Ne búsuljon édesanyám, visszaszerzem az aranyszőrű bárányt és a plüssmajmocskát!- Édesanyja sütött neki hamubasült pogácsát, és útnak indult.- Ment, mendegélt, míg oda nem ért egy patakhoz, amiben víz helyett láva folyt...
És így tovább. :-)
4. Fekete-fehér-igen-nem
Ebben a játékban az a cél, hogy úgy folytassunk párbeszédet, hogy ne mondjuk ki a tiltott szavakat. Kreativitás, koncentráció szükséges hozzá, inkább iskolás korban javasolt.
Első játékos: fekete-fehér-igen-nem, mit vettél a pénzemen? Adtam neked 1000 forintot, mit vettél rajta? (persze más összeggel is játszható)
A második játékosnak ki kell találnia valamit, hogy mit vett, és erről kell beszélgetni. A második játékos a beszélgetés során nem ejtheti ki a fekete, fehér, igen és nem szavakat. Az első játékosnak az a célja, hogy úgy alakítsa a beszélgetést, hogy rávegye a második játékost a hibázásra.
Példa:
Első játékos: fekete-fehér-igen-nem, mit vettél a pénzemen? Adtam neked 1000 forintot, mit vettél rajta?
Második játékos: Vettem egy új legot rajta.
Első játékos: Csak nem star wars-legot?
Második játékos: Eltaláltad! Azt vettem.
Első játékos: És milyen figurák voltak benne? … stb.
Ha a második játékos kiejti a tiltott szavak valamelyikét, szerepcsere jön, és most neki kell csőbe húznia a másikat. :-)
5. Barkochba - az örök klasszikus
Be kell-e mutatni a szójátékok örök klasszikusát, a barkochbát? Minden bizonnyal nem, inkább csak biztatásként írom le, hogy már ovis korban is el lehet kezdeni!
Aki mégsem ismerné: az egyik játékos gondol valamire, a másik/többiek pedig eldöntendő kérdések segítségével kitalálják azt. Például:
Élő?Nem.Tárgy?Igen.Használati tárgy?Nem.Dísztárgy?Igen.stb.Könnyítésként be lehet vezetni olyan választ is, hogy "is" (ha mondjuk több anyagból is van egy tárgy, nem igent válaszolunk, hanem is-t, ebből tudja a kérdező, hogy még érdemes anyagokat kérdezni). Vagy egy másik remek példa erre:
Anya: Élő?Vidi: Is.Anya: ???Mina: Halott?Vidi: IsMina: Kitaláltam: zombi! :-)Egészen kisgyerekeknél érdemes eleinte olyan dologra/személyre gondolni, ami/aki látótávolságon belül van, és arra is felkészülhetünk, hogy ő is ilyenre fog gondolni. Nagyobb gyerekeknél aztán bevezethetjük a fogalom témakörét is. Csak nehogy úgy járjatok, mint én, amikor a fiam a következőre gondolt: "a nagy büdös semmi." :-D
Na, indulhat az autó? Igen? Nem? (Fekete? Fehér? :-))