Praktikanya

Az 5 legjobb szójáték hosszabb autóútra

Természetrajongó család vagyunk, és kivételesen ezúttal nem a Balaton környékét fedezzük fel, hanem a hegyeknek vesszük az irányt. Egész pontosan Nagybörzsönyben fogjuk tesztelni a KidsOasis utazó nagyköveteként a Malomkert Panzió családbarátságát. Azt mondják, van élet a Balatonon túl is. Na, majd meglátjuk. :-)Addig viszont készülni kell az útra: a Fonyód-Nagybörzsöny távolság több mint 230 km, és adott egy gyerek a kettőből, aki rosszullét miatt nem tud olvasni vagy társasozni az autóban (anyjához hasonlóan), ezért alternatív szórakoztatási eszközökre van szükségünk. Bemutatunk hát öt szuper szójátékot, amivel le lehet kötni nagyobb ovisokat és kisiskolásokat úgy, hogy közben ki tud nézni az ablakon - a rosszullétet elkerülendő.

1. Szólánc – a legegyszerűbb és legnagyszerűbb szójáték

Nagyszerű szójáték, ami fejleszti a gyerekek szókincsét, és megtanít betűzni. A feladat, hogy mindig az előttünk levő szavának utolsó betűjével kell új szót mondani: alma-ablak-kutya-antenna…
Ne essünk kétségbe, ha eleinte ovisoknál még nem megy könnyen az utolsó hangok beazonosítása, sokszor az utolsó szótag első betűjével mondanak új szót a kisebb gyerekek, vagy olyan betűvel, amire nem is gondolunk. :-) A játék során pedig kiderül, hogy rengeteg szó fejeződik be A-ra, és az Alex után csak a xilofon jöhet. :-)
 

2. Mit visz a kishajó?

Az előzőhöz hasonlóan itt is a szókincsnövelés és betűfelismerés a cél. A játék elején az egyik (felnőtt) játékos elkezdi magában mondani az ABC-t, amit egy másik játékos egyszer csak megállít. Amelyik betűnél megáll, azzal a betűvel kezdődő szavakat szállít a kishajó. Felváltva kell az adott betűvel tárgyakat és élőlényeket mondani, ami felfér egy hajóra. Természetesen lazíthatunk a szabályokon, és vihet szókapcsolatokat is a kishajó: például az M betűs vihet mosolygó embereket is. De mosolygó emberek leszünk mi magunk is, amikor ilyen cuki válaszokat hallunk, mint amit keresztfiam mondott:
- Mit visz a kishajó j-vel?- Jovaskocsit! :-)
Jelentem, a fejlesztő játék elérte célját, keresztfiam jelenleg a Műegyetemen tanul villamosmérnöknek. És nem vijjamosméjnöknek :-)  
 

3. Mese-mese-mátka

Ismeritek az “egyet-te-egyet-én” mesélős játékot? A feladat az, hogy valaki elkezd egy mesét, mond egy mondatot, a következő mondja a következőt, és így együtt alakítják a mesét. Természetesen gyakran kerülnek bele ismert mesékből elemek, de sokszor egészen vad és képtelen történetek születnek, amin igen jól lehet szórakozni. :-) Kedvcsinálónak egy mesekezdet:
- Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy özvegyasszony, akinek annyi gyereke volt, mint a rosta lika, és még eggyel több- Meg volt egy aranyszőrű báránya is.- Meg volt egy plüssmajmocskája is!- És a gonosz hétfejű sárkány elrabolta az aranyszőrű bárányt.- Meg persze a plüssmajmocskát is.- Erre a legidősebb fiú odaállt édesanyja elé: Ne búsuljon édesanyám, visszaszerzem az aranyszőrű bárányt és a plüssmajmocskát!- Édesanyja sütött neki hamubasült pogácsát, és útnak indult.- Ment, mendegélt, míg oda nem ért egy patakhoz, amiben víz helyett láva folyt...
És így tovább. :-)
 

4. Fekete-fehér-igen-nem

Ebben a játékban az a cél, hogy úgy folytassunk párbeszédet, hogy ne mondjuk ki a tiltott szavakat. Kreativitás, koncentráció szükséges hozzá, inkább iskolás korban javasolt.
Első játékos: fekete-fehér-igen-nem, mit vettél a pénzemen? Adtam neked 1000 forintot, mit vettél rajta? (persze más összeggel is játszható)
A második játékosnak ki kell találnia valamit, hogy mit vett, és erről kell beszélgetni. A második játékos a beszélgetés során nem ejtheti ki a fekete, fehér, igen és nem szavakat. Az első játékosnak az a célja, hogy úgy alakítsa a beszélgetést, hogy rávegye a második játékost a hibázásra.
Példa:
Első játékos: fekete-fehér-igen-nem, mit vettél a pénzemen? Adtam neked 1000 forintot, mit vettél rajta?
Második játékos: Vettem egy új legot rajta.
Első játékos: Csak nem star wars-legot?
Második játékos: Eltaláltad! Azt vettem.
Első játékos: És milyen figurák voltak benne? … stb.
Ha a második játékos kiejti a tiltott szavak valamelyikét, szerepcsere jön, és most neki kell csőbe húznia a másikat.  :-)
 

5. Barkochba - az örök klasszikus

Be kell-e mutatni a szójátékok örök klasszikusát, a barkochbát? Minden bizonnyal nem, inkább csak biztatásként írom le, hogy már ovis korban is el lehet kezdeni!
Aki mégsem ismerné: az egyik játékos gondol valamire, a másik/többiek pedig eldöntendő kérdések segítségével kitalálják azt. Például:
Élő?Nem.Tárgy?Igen.Használati tárgy?Nem.Dísztárgy?Igen.stb.Könnyítésként be lehet vezetni olyan választ is, hogy "is" (ha mondjuk több anyagból is van egy tárgy, nem igent válaszolunk, hanem is-t, ebből tudja a kérdező, hogy még érdemes anyagokat kérdezni). Vagy egy másik remek példa erre:
Anya: Élő?Vidi: Is.Anya: ???Mina: Halott?Vidi: IsMina: Kitaláltam: zombi! :-)Egészen kisgyerekeknél érdemes eleinte olyan dologra/személyre gondolni, ami/aki látótávolságon belül van, és arra is felkészülhetünk, hogy ő is ilyenre fog gondolni. Nagyobb gyerekeknél aztán bevezethetjük a fogalom témakörét is. Csak nehogy úgy járjatok, mint én, amikor a fiam a következőre gondolt: "a nagy büdös semmi." :-D
Na, indulhat az autó? Igen? Nem? (Fekete? Fehér? :-))